نور شدید خورشید، پوست را خشک و در نتیجه پرچین و چروک می کند، به ویژه از 35 سالگی، پوست خیلی آسیب پذیر می شود و چند ساعت قرار گرفتن زیر نور شدید آفتاب، سبب می شود که خیلی زود دچار چین و چروک شود.

اگر می خواهید پوست برنزه خوشرنگی داشته باشید، به برنامه غذاییتان توجه بیشتری بکنید. ویتامینهای گروه B و ویتامین C سبب می شود که نور آفتاب روی پوست اثر بهتری داشته باشد و پوست خوشرنگ شود.

بنابراین مواد غذایی حاوی ویتامینهای B و C را فراموش نکنید و در برنامه غذایی روزانه خود بگنجانید.

زمان قرار گیری زیر نور آفتاب نیز بسیار مهم است، زیرا از ابتدا نباید به مدت طولانی زیر آفتاب قرار گیرید. باید از چند دقیقه در روز آغاز کنید و به تدریج بر میزان آن بیفزایید.

روغن کنجد افزون بر خاصیت لطافت بخشی، در خوشرنگ شدن پوست هم موثر است. در صورتیکه می خواهید پوست نسوزد و خوشرنگ شود از این روغن استفاده کنید.

آب خیار و گلیسیرین

آب خیار محافظ خوب پوست است و آن را از زیانهای آفتاب دور نگه می دارد.

برای استفاده از خیار، آب یک عدد خیار درشت را با نصف قاشق چایخوری گلیسیرین و نصف قاشق چایخوری گلاب نخلوط کنید و به پوست بدن بزنید.

درمان آفتاب سوختگی

برای درمان آفتاب سوختگی می توانید از شیوه های زیر استفاده کنید:

  • مغز خیار را به شکل ورقه ورقه روی قسمتهای افتاب سوخته پوست بگذارید.
  • مغز خیار تازه را پس از حلفه حلقه کردن مدتی در شیر قرار دهید و بعد روی قسمتهایی آفتاب سوخته بگذارید.
  • سیب زمینی خام را به شکل ورقه ورقه یا رنده شده یا آب آن برای درمان آفتاب سوختگی به کار برید.
  • روغن ماهی روی پوستهای آفتاب سوخته اثر بسیار خوبی دارد. در این موارد می توانید از مقداری روغن ماهی استفاده کنید و قسمتهای افتاب سوخته پوست را با آن چرب کنید.
  • مقدار کمی بیکربنات سدیم را در نصف فنجان شیرحل کنید و روی قسمتهای افتاب سوخته بگذارید.
  • سفیده تخم مرغ و عسل و هاماملیس در درمان افتاب سوختگی موثرند. سفیده یک تخم مرغ را بزنید و با یک قاشق چایخوری عسل و نصف قاشق چایخوری هاماملیس مخلوط کنید و روی پوست بگذارید. پس از خشک شدن بشویید.
  • مخلوط روغن زیتون و گلیسیرین و هاماملیس نیز به پوستهای افتاب سوخته بهبود می بخشد. یک قاشق غذاخوری از هریک را در ظرفی بریزید و کاملاً مخلوط کنید و پوست را با آن چرب کنید.
  • به مقدار مساوی سرکه سیب و روغن زیتون را مخلوط کنیدو پوست را با آن چرب کنید.

روشن کننده پوست

ماست، لیموترش، سفیده تخم مرغ، شیر با لیموترش، سیب زمینی، انگور و اب بسیاری از گلهای گیاهان، سفیده کننده هستند؛ اما پوست را خشک می کنند و به همین دلیل برای پوستهای چرب مناسب هستند.

جوشانده گل بنفشه و رازیانه در روشن کردن رنگ پوست موثر است. بهتر است مقداری ماست آب گرفته به آن اضافه کنید تا به راحتی روی پوست قرار گیرد.

سفیده تخم مرغ و آب لیموترش

ماسک سفیده تخم مرغ و آب لیموترش در روشن کردن رنگ پوست اثر فراوانی دارد و افزون بر روشن کردن رنگ پوست، به آن لطافت می بخشد.

برای استفاده از این ماسک، به مقدار مساوی سفیده تخم مرغ و آب لیموترش را مخلوط کنید و کمی حرارت دهید تا غلیظتر شود. سپس ماسک را به مدت 15 تا 20 دقیقه روی پوست بگذارید و بعد با آب نیمگرم بشویید.

از این ماسک برای از بین بردن لکه های آفتاب سوختگی نیز می توانید استفاده کنید.

شیر و لیموترش

نصف فنجان شیر، یک حلقه لیموترش

لیموترش را در شیر بیندازید و پس از چند دقیقه شیر را به پوست بزنید و بگذارید خشک شود.

از لیموترشی که درون شیر مانده است برای کمرنگ کردن لک صورت می توانید استفاده کنید.

چگونه پوستی زیبا داشته باشیم