چگونه ورزش ایستادن روی سر (Sirshasana) در یوگا انجام شود؟

ایستادن روی سر (Sirshasana)

(شاه حرکات) روی زانو بنشینید و نقطه بالای پیشانی (تصویر شماره یک نقطه اول) را روی زمین بگذارید و انگشتان دستها را پشت کاسه سر قلاب کنید ( نقطه دوم) در این حالت زانوها را روی زمین قرار دارند (ش2) زانوها را بلند کنید و یا پاهای صاف، پنجه ها را به طرف صورت خود نزدیک نمائید. رفته رفته دستها را بیشتر منقبض کنید و به هیچ وجه نگذارید که ساعدها و سر از زمین فاصله بگیرند (ش3) پاها را تا حدی جلو آورید که حس کنید وزن آنها به دستها و سر منتقل شده (کاملاً بی وزن شوند).

هر وقت حس کردید که می توانید انگشتهای پاها را از روی زمین بلند کنید، به آرامی آنها را بالا آورید و زانوها را بصورت چمباتمه نگه دارید (ش4) روز اول فقط دو ثانیه در این حالت توقف کنید، پس از یک هفته تمرین و رساندن مدت آن به پنج ثانیه، اگر حس کردید که تعادل کافی برای پنج ثانیه توقف در این حالت را بدست آورده اید، کم کم زانوها را صاف کنید تا پاها در امتداد بدن قرار گیرند(ش5)

طریقه برگشت بحال عادی از این آسانا باید بترتیب عکس از شماره های 5 تا 2 عمل شود.

اثر

این حرکت شاه آسانای یوگا نامیده می شود. بدن در جهت عکس جاذبه زمین قرار می گیرد و خون به سر و صورت می رسد. در نتیجه پوست صورت شاداب و چشم و ریشه موها و سلولهای حافظه مغز تقویت می شوند فعالیت های فکری زیاد شده و تمرکز فکر افزایش می یابد و شخص از ابتلای به واریس و بواسیر مصون خواهد شد.

کسانی که ریزش مو دارند، می توانند با انجام مداوم این حرکت مواد غذائی کافی به ریشه موهای خود برسانند و آنها را تقویت نمایند و همچنین افرادی که بنابر احتیاج شلغشان زیاد می ایستند یا راه می روند، باید هر روز حداقل یک دقیقه بدن خود را بشرح معکوس قرار دهند تا تجمع خون در پاها پراکنده شده و قسمتهای فوقانی اعصاب تغذیه شود.

کسانی که فشار خون دارند یا وزنشان زیاد است نباید این آسانا را تمرین کنند. زمان توقف آن را در افراد مختلف متفاوت می باشد. یعنی به محض اینکه در آن مدت حبس کردید که به سر و صورت فشار می آید. فوراً به حالت عادی باز گردید و روز بعد آنرا تمرین کنید، محل قرار گرفتن سر روی زمین همان جائی است که در شکل یک نمایش داده شده در غیر این صورت موجب خونریزی مغزی و فشارداخلی جمجمه خواهد شد. پس از یک بار انجام دادن، بلافاصله به پشت بخوابند و تمام اعضای خود را رها سازید تا فشارخون در سراسر بدن یکسان شود.

حرکت فوق یکی از حالتهای ایستادن روی سر می باشد. حفظ تعادل در این حالت احتیاج به خونسردی و کنترل فکر دارد. اگر توانستید پس از مدتی روی سر بایستید، در آن حالت پاها را از زانوها خم کرده و بحالت لوتوس بروید.

کسی که هدفش در یوگا رسیدن به تمرکز فکر و خلسه است، آسانای یوگا را مانند پلی می بینید که برای درک حالت عالی از آن می گذرد. در آنصورت جسم آمادگی برای پذیرش درجات بالاتر را دارد، زیرا بین قوای فیزیکی و روحی آدمی تعادل برقرار شده و پیوند آنها نیز میسر می گردد.