چگونه مردان میتوانند نقش خود را در تنظیم خانواده ایفا کنند؟

روشهای تنظیم خانواده بسیار متنوع هستند و تنوع زیاد آنها به این خاطر است که هر زوجی بنا به شرایط جسمی، خانوادگی، اجتماعی، آداب و رسوب و علایق و بسیاری عوامل دیگر شاید استفاده از یک روش را مناسب تشخیص داده و روش دیگری را اصلاً مناسب ندانند و زوج دیگری درست برعکس نظر آنها را داشته باشند. بنابراین تصمیم در مورد اینکه چه روشی از میان روشهای متعدد تنظیم خانواده انتخاب شود نیاز به داشتن اطلاعات کافی در مورد هریک از روشها، شناخت کاملی از شرایط جسمی و روحی همسر و تصمیم گیری مشترک زن و شوهر دارد.

بنابراین مشارکت مردان در تنظیم خانواده فقط به معنی استفاده از روشهای مخصوص آنها نیست.

مشارکت مردان در تنظیم خانواده یعنی شرکت در انتخاب روشی مناسب برای پیشگیری از بارداری های ناخواسته، یعنی آگاهی مردان از روشهای متعدد و آگاهی مردان از روشهای متعدد و آگاهی آنها از فواید و محدودیتهای احتمالی و طریقه درست مصرف کردن آنها یعنی کمک به همسرانشان در استفاده از این وسایل مشارکت مردان یعنی درک درست مردان از محدودیتها و نیازهائی که ممکن است با استفاده از این روشها برای همسرانشان پیش آید و برخورد صحیح با این نیازها و تلاش در جهت رفع آنها.

دانستن این نکته برای مردان ضروری است که حاملگی های پی در پی و حاملگی در سنین نامناسب برای خانمها ممکن است مشکلات عدیده ای پدید آورد. بنابراین باید بتوان حاملگی را تحت کنترل داشت پس مشارکت مردان یعنی توجه مردان به سلامت خانواده، از طریق استفاده مناسب از وسایل پیشگیری از بارداری و تشویق همسرانشان برای استفاده درست و ادامه مصرف آنها.

فاصله کم بین فرزندان هم برای خود فرزندان هم برای مادران مشکلات متعددی را بوجود خواهد آورد پس باید فاصله گذاری مناسب بین حاملگی را رعایت کرد. مشارکت مردان یعنی آگاهی از این نکات و اندیشه ای برای کنترل حاملگی ها و کمک به همسران در جهت پیشگیری از حاملگی های برنامه ریزی نشده.

تصمیم گیری برای تعداد فرزندان چیزی نیست که به عهده زن یا شوهر به تنهائی باشد. اینکه چه تعداد فرزند برای خانواده کافی است مسئله ای است مشترک بین زن و شوهر و اینکه چطور می توان فرزندانی بیش از تعداد پیش بینی شده نداشته باشیم نیاز به پیشگیری از حاملگی های ناخواسته دارد و نقش مردان در این تصمیم گیری کاملاً واضح است و نیاز به توضیح بیشتر ندارد.

مرد شریک زندگی زن می باشد. تنظیم خانواده و استفاده از وسایل پیشگیری از بارداری جزئی از زندگی زن است پس مرد نیز در آن سهیم است. مشارکت مردان در تنظیم خانواده جزئی از مسئولیتهای زندگی مشترک مرد است و جزئی از وظایفی است که مرد در مقابل همسر خود دارد.

با مشارکت مردان موفقیت روشهای پیشگیری از بارداری بسیار بالاتر رفته و عوارض این روشها بسیار کمتر خواهد شد و خانواده ای سالمتر، شادتر و عواطفی عمیقتر بین زن و شوهر پدید خواهد آمد. پس شما خانمهای محترم، شوهران خود را به فراگیری روشهای تنظیم خانواده و مشارکت در این زمینه تشویق کنید و شما شوهران گرامی درکی درست از تنظیم خانواده، روشهای پیشگیری از بارداری و اهمیت مشارکت خود در این امر بدست آورید.