چگونه بهداشت دندان را رعایت کنیم؟

بهداشت دندان ها :

بعضی از بیماری های دندان«منجمله کرم خوردگی دندان که شایع ترین آنهاست» قشر مینا را مورد تهدید و حمله قرار می دهد. خوشبختانه ما همواره وسیله ای در اختیار داریم که سلامت دندان هایمان را حفظ نمائیم و آن بهداشت دندان هاست. آنهایی که در خلال روز تعداد زیادی آب نبات می خورند، آنهایی که نوشیدنی های بسیار سرد می نوشند یا به همراه سوپ یا آش داغ، آب سرد می نوشند هرگز نمی توانند دندان های سالمی داشته باشند. تغییرات سریع درجه حرارت، در واقع برای دندان ها بسیار مضر است. دومین قانون بهداشت، البته پاکیزه نگاه داشتن دهان و دندان هاست، دندان ها را باید در شبانه روز دو بار صبح و شب با مسواک نسبتاً نرم شست، و پاکیزه کرد. بهترین محافظ دندان ها، ویتامین ها به ویژه ویتامینC و همچنین نمک های معدنی موجود در سبزی ها و میوه ها و مخصوصاً لیمو هستند.

گام اول: مصرف غذاهای سالم اولین اقدامی است که می بایستی انجام دهید و در صورتی که دارای فرزند هستید از کودکان تان بخواهید همین کار را انجام دهند. به عنوان یک قانون ، از مصرف غذاهای حاوی شکر (به ویژه آن دسته که چسبنده هستند) بپرهیزید. این غذاها بین دندان ها و لثه ها انباشته می شوند و بستری برای پرورش باکتری هایی که موجب فرسودگی مینای دندان می شوند فراهم می آورند. یکی از پی آمدهای آن ، حفره هایی (cavity) هستند که ظاهر بدی دارند و درد نیز ایجاد می کنند.

غذاهایی را مصرف کنید که سرشار از کلسیم و سایر مواد معدنی باشند. این نوع غذاها به مراقبت از دندان های تان کمک می کنند. از مصرف غذاهایی نظیر قهوه ی سیاه یا چای سیاه بپرهیزید. مصرف این نوع غذاها منجر به فلوئور زدایی (از دست رفتن فلورایدِ دندان ها) می شوند. علاوه بر آن ، از مصرف الکل و نوشابه های گازدار بپرهیزید.

گام دوم: حفظ بهداشت دهان را برای خودتان به صورت عادت درآورید. این کار را می توان به دو صورت انجام داد - مسواک زدن دندان ها به طور منظم دوبار در روز و استفاده از نخ دندان پس از هر وعده ی غذایی. مسواک زدن صحیح را نیز به صورت عادت درآورید. روش صحیح مسواک زدن دندان های تان به سمت بالا و پایین است (نه به طرفین). علاوه بر آن ، از دهانشویه برای پاکسازی دندان های تان استفاده کنید و همواره خمیردندانی را مورد استفاده قرار دهید که حاوی فلوراید باشد.

گام سوم: دندان های تان را خودتان بررسی کنید. به دنبال نشانه هایی از حفره ، زخم یا آسیب دیدگی یا خونریزی لثه ، حساسیت نسبت به مواد غذایی داغ یا سرد و تنفس بدبو باشید. اگر یکی از این نشانه ها را مشاهده کردید، بهتر است بلافاصله نزد دندانپزشک بروید. مراجعه ی به موقع به دندانپزشک موجب کاهش درد و کاهش در هزینه ها می شود.

گام چهارم: به طور منظم نزد دندانپزشک بروید. دندانپزشک بهترین کسی است که می تواند میزان موفقیت اقداماتی را که انجام داده اید ارزیابی و بررسی کند. اگر این اقدامات موفقیت آمیز نباشند ، دندانپزشک اقدامات مناسبی را برای جلوگیری از پوسیدگی داخل دهان تان انجام خواهد داد. برای نوجوانان و بزرگسالان هر شش ماه یکبار مراجعه به دندانپزشک مناسب است. علاوه بر آن ، کودکان یک ساله و بالاتر از آن را می بایستی هر شش ماه یکبار نزد دندانپزشک برد.

گام پنجم: سیگار کشیدن را ترک کنید. سیگار کشیدن یا جویدن تنباکو نه تنها برای ریه ها بلکه برای دهان نیز خطرناک است. نیکوتینِ موجود در تنباکو بین دندان ها انباشته می شود و امکان پرورش باکتری های مضر را فراهم می آورد. در موارد حاد ، مصرف تنباکو منجر به سرطان دهان نیز خواهد شد.