چند نکته مهم در دوران شیردهی به کودکان

  1. در هفته های اول، در هر وعده تغذیه، باید از هر دو پستان به شیرخوار شیر داد تا سبب تحریک ترشح شیر شود. در هفته های بعد، برحسب نیاز و میل شیرخوار می توان از یک یا هر دو پستان استفاده کرد که در این صورت باید توجه داشت که در شیر دادن، به تناوب از پستانها استفاده شود. مثلاً اگر در یک وعده، شیرخوار تغذیه را از پستان چپ شروع کرد، در وعده بعدی باید از پستان راست آغاز کند.
  2. برای متوقف کردن تغذیه از پستان، باید چانه شیرخوار را پایین آورد و گونه او را بملایمت فشار داد و آنگاه پستان را از دهان کودک خارج کرد. در غیر این صورت بیرون کشیدن پستان از دهان کودک، زمانی که هنوز در حال مکیدن است، ممکن است منجر به ترک خوردن نوک پستان شود.
  3. بعد از خاتمه شیر دادن و قبل از پوشاندن سینه، برای جلوگیری از صدمه به نوک پستان، بهتر است یک قطره شیر بر روی نوک پستان بماند، تا در معرض هوا خشک شود. به عبارت دیگر بعداز شیر دادن نیازی به شست و شوی پستان نیست.
  4. برای اینکه ترشح شیر، لباس را کثیف نکند می توان از یک تکه پارچخ تمیز و لطیف (تنزیب) که در داخل سینه بند قرار می گیرد استفاده کرد تا شیری که ترشح می شود (نشت می کند) جذب شود و لباس را خیس نکند (توصیه می شود از دستمال کاغذی به علت امکان ایجاد حساسیت، استفاده نشود)
  5. بعداز شیردادن، شیرخوار باید به طریق ایستاده در بغل مادر قرار بگیرد و با ملایمت به پشت او زده شود تا هوای بلعیده شده از معده اش خارج گردد.
  6. پس از اتمام تغذیه و خروج هوای بلعیده شده از معده، باید شیرخوار را روی پهلوی راست خوابانید تا هم کار تخلیه معده تسریع شود و هم احتمال برگرداندن شیر کاهش یابد.
  7. در موقع خواباندن به صورت فوق، زیر شیرخوار نباید بالش یا پارچه گذاشت، چون ممکن است باعث خفگی وی شود.

«دوران بارداری، شیرخواری و از شیرگرفتن کودک، سی ماه است» سوره احقاف، آیه 15

زن در دوران حاملگی و شیردهی اجر مجاهد در راه خدا را دارد و اگر در این زمان بمیرد اجر شهید را. (حضرت امام صادق (ع) )

چند نکته مهم

  • بهترین راه برای تشخیص کافی بودن شیر مادر، افزایش وزن شیرخوار براساس منحنی رشد است که با مراجعه به پزشک یا مراکز بهداشتی- درمانی و یا وزن کردن ماهیانه شیرخوار، این کار میسر است.
  • نوزاد در روزهای اول، کمی وزن از دست می دهد، این پدیده طبیعی است و جای نگرانی وجود ندارد و نباید آن را به حساب کمبود شیرمادر گذاشت.
  • مدفوع نوزادی که از شیر مادر تغذیه می کند شل تر و دفعات اجابت مزاج او بیشتر از نوزادی است که با شیر خشک تغذیه می شود.