سرمای هوا خیلی برای پوست خوشایند نیست . هوای سرد و کاهش رطوبت موجود در آن منجر به خشکی پوست می شود و بدون مراقبت های سریع ، خشکی پوست به ترک و حتی خونریزی منجر خواهد شد . البته ناگفته نماند که گرمای خانه ها در فصل سرما نیز درست مانند دوش آب گرم و شوینده های مختلف ، خود عاملی برای از بین رفتن رطوبت پوست محسوب می گردد.

قطعا استفاده از کرم های مرطوب کننده از هیچی بهتر است ، اما پوست شما در این شرایط به مراقبت های بیشتری برای حفظ جوانی و شادابی خود نیاز دارد . برای آنکه در پاییز و زمستان پوست خود را از خارش ، قرمزی و حساسیت دور نگه دارید ، به این نکات توجه کنید.

استفاده از آب ولرم

دوش و حمام آب داغ همیشه احساس خوبی در فصل سرما به شما می بخشد ، اما سعی کنید برای شست و شوی دست و صورت به طور کلی به جای آب داغ از آب ولرم استفاده کنید. تا چربی طبیعی پوست را از بین نبرید.

استفاده از مرطوب کننده ها

نه تنها در این فصل پوست شما به رطوبت بیشتری نیاز دارد ، بلکه باید کرم های مرطوب کننده را بلافاصله بعد از شست و شو به دست و صورت خود بزنید . بعد از شست و شو و وقتی پوست هنوز کمی رطوبت دارد از مرطوب کننده استفاده کنید. این کار رطوبت را درون پوست زندانی می کند . پس مرطوب کننده ی خود را همیشه دم دست ، حتی روی میز کار ، نگه دارید.

نوع درستی از مرطوب کننده را انتخاب کنید

در مواد تشکیل دهنده ی بسیاری از برندهای معروف مرطوب کننده ، پترولیوم بکار رفته است که در واقع در دراز مدت پوست را بیشترخشک می کند. پس از مرطوب کننده های حاوی مواد طبیعی و مغذی برای پوست استفاده کنید. انتخاب مرطوب کننده هایی با پایه ی روغن های مفید بهتر از آب است . زیرا بیشتر به حفظ رطوبت در پوست کمک می کنند. روغن اسطوخدوس ، جوجوبا و بابونه بهترین گزینه ها هستند.

محافظت

به پوشیدن شال و دستکش عادت کنید. همچنین در فصل سرما استفاده از کرم ضد آفتاب اهمیت بسیار زیادی دارد. آفتاب زمستان بسیار مخرب تر از آفتاب تابستان است . پس به نواحی پوست که بیشتر در معرض تابش نور خورشید هستند توجه ویژه نمایید.

افزایش رطوبت هوا

استفاده از سیستم گرمایشی در خانه رطوبت هوا را کاهش می دهد. پس بهتر است از یک دستگاه بخور در خانه ، خصوصا اتاق خواب ، برای تنظیم رطوبت هوا استفاده کنید.

نوشیدنی ها

در فصل سرما تمایل به نوشیدن آب کم شده و مردم بیشتر به سراغ نوشیدنی های گرم مثل قهوه و چای می روند . اما فراموش نکنید پوست شما از درون هم به رطوبت نیاز دارد . کمی آب گرم با لیمو بهترین نتیجه را خواهد داشت.

نواحی حساس تر پوست

برخی از نقاط پوست مثل دست ها ، آرنج و زانو زودتر از دیگر نواحی رطوبت خود را از دست می دهند. به این نواحی کرم مرطوب کننده بزنید و با دستکش و شلوار بپوشانید تا مرطوب کننده اثر بهتری داشته باشد.

لایه برداری

ما گاهی از بین بردن پوست های مرده را فراموش می کنیم. خصوصا پوست دستها . از آنجایی که مرطوب کننده نمی تواند به تنهایی روی سلول های مرده ی پوست اثر بگذارد ، یک روش مناسب برای لایه برداری انتخاب کنید و پوست صورت ، دست ها و همچننین لب ها را با آن لایه برداری نمایید. بعد از لایه برداری مرطوب کننده را فراموش نکنید.

مواد غذایی

مصرف مواد غذایی حاوی آب به حفظ رطوبت در پوست کمک می کنند. هندوانه ، طالبی ، سیب ، پرتقال ، کیوی و سبزیجات آبدار مثل کرفس ، گوجه فرنگی ، خیار ، کدو و هویج را فراموش نکنید. از مصرف میزان کافی ویتامین C و زینک مطمئن شوید. روغن ماهی و منابع حاوی امگا3 مثل بذر کتان برای داشتن پوستی زیبا و سالم ضروری هستند.

مواد شوینده

پا کننده ها و شوینده ها ممکن است موجب خشکی دو چندان پوست شوند. از محصولاتی استفاده کنید که مواد تشکیل دهنده ی آنها حاوی مرطوب کننده باشد . بعد از شست و شوی پوست هم یک تونر مناسب استفاده نمایید .