پیاده روی یکی از ابتدایی ترین و در عین حال موثرترین تمرینات ورزشی محسوب می شود که به شما در بهبود سلامتی و حفظ تراکم ماهیچه ها در پروسه ی کاهش وزن کمک می کند.

اما عده ی کمی هستند که از تاثیرات پیاده روی بر کاهش وزن ، حتی بیش از یک کیلو در هفته و بیش از 20 کیلو در پنج ماه ، بدون رعایت برنامه ی خاص ودیگر تمرینات ورزشی ، آگاهی دارند. اما برای کاهش وزن از طریق پیاده روی قوانینی وجود دارد که باید به آنها توجه کنید تا نتیجه ی مطلوب را دریافت نمایید.

دو عامل در میزان سوخت کالری حین پیاده روی موثر هستند ، سرعت پیاده روی و وزن شما . برای مثال اگر با سرعت 4 مایل بر ساعت پیاده روی کنید ، در یک ساعت 400 کالری می سوزانید . با اضافه کردن 3 مایل به این سرعت ، سوخت کالری هم 300 واحد بالا می رود.

اگر برنامه ی منظمی را برای خود طراحی کنید و از یک قدم شمار استفاده نمایید ، بعد از مدتی نتایج چشمگیر آن را خواهید دید.

یک قدم شمار به شما کمک می کند تمرینات روزانه ی خود را با دقت بیشتری زیر نظر بگیرید تا راحتتر به هدف خود برسید. در این صورت می توانید تعداد قدم های اضافه ای را که به آن نیاز دارید محاسبه کنید.

اگر روزانه به میزان هفت هزار قدم پیاده روی می کنید و هنوز وزن کم نکرده اید ، به راحتی می توانید میزان قدم های اضافی مورد نیاز خود را حساب کنید. برای برخی از افراد دو هزار قدم به ازای هر مایل برای کالری سوزی کافی است ، میزان این کالری نیز به طور متوسط 100 واحد تخمین زده می شود. برای روشن تر شدن نوع محاسبه به این عبارات توجه نمایید :

یک مایل : 2000 قدم و سوزاندن 100 کالری یک پوند : 3.500 کالری کاهش وزن به میزان یک پوند در هفته : روزانه 500 کالری 10000 قدم به صورت روزانه : کاهش وزن به میزان 1 پوند در هفته

می توانید از تعداد پایین شروع کنید و به مرور زمان تعداد قدم ها را افزایش دهید. نکات زیر به شما در داشتن پیاده روی موثرتر کمک خواهند کرد :

به جای استفاده از تاکسی و یا اتوبوس پیاده روی کنید . بچه ها را پیاده به مدرسه ببرید. ماشین خود را کمی از محل مورد نظر دورتر پارک کنید و بقیه مسیر را با پیاده روی طی نمایید. پیاده به محل کار خود بروید و یا در نیمه ی راه از اتوبوس پیاده شوید. به جای آسانسور از پله ها استفاده کنید.

برای اینکه پیاده روی همراه با اوقات خوش داشته باشید :

حین پیاده روی به موسیقی گوش کنید که برای شما انگیزه بخش باشد. با تغییر محل ، پیاده روی را از حالت روتین خارج نمایید. اگر امکان پیاده روی در بیرون از منزل ، مثلا به دلیل سرمای شدید ، را ندارید ، یک تردمیل به شما کمک می کند.

با این وجود که همه ی ما می دانیم چطور پیاده روی کنیم ، نکاتی برای ایجاد تغییرات می توانند اثرات این ورزش را افزایش دهند. هنگام پیاده روی سر را بالا بگیرید و چشمان خود را روی 100 متر جلوتر متمرکز نمایید. شکم خود را به سمت داخل منقبض کنید. در این صورت آب شدن چربی های شکم بسیار راحتتر خواهد شد.

وقتی از میزان مناسب پیاده روی صحبت می شود ، بهتر است با یک پزشک نیز مشورت کنید تا بسته به میزان سلامتی بدنتان ، میزان مناسب را تشخیص دهد.

برای شروع سه بار در هفته و به مدت 15 تا 20 دقیقه پیاده روی کنید و این میزان را به تدریج افزایش دهید. در شرایط ایده آل ، پیاده روی 30 تا 60 دقیقه روزانه مناسب به نظر می رسد. با این روش شما می توانید پیاده روی را ، بدون رعایت رژیم های سخت ، به ابزاری برای کاهش وزن تبدیل نمایید.