وسواسی ها برای درمان خود چه غذاهایی میتوانند بخورند؟

یکی از بیماریهای ناراحت کننده هم برای فرد مبتلا و هم برای فامیل او به شمار می رود. وسواس گاهی شدید بوده و راجع به بسیاری از مسائل وجود دارد ولی گاهی خفیف است و فقط راجع به یک موضوع و یک مسئله خودنمایی می کند.

فردی که دچار وسواس تمیزی است یک بار، دوبار، پنج بار دستهایش را با صابون می شوید ولی هنوز عقیده دارد که دستهایش آلوده و کثیف است و وقتی با آن دستها چیزی را به دهان می گذارد واقعا دچار ناراحتی و نارضایتی است وقتی که می خواهد نماز بخواند وضو می گیرد و تصور می کند وضویش درست انجام نشده لذا برای بار دوم و سوم و چهارم نیز وضو می گیرد ولی باز وضویی که می گیرد به دلش نمی چسبد و تصور می کند که آن وضو باطل است. وقتی برای خرید یک روسری به مغازه ای می رود پس از مدتها به هم زدن روسری ها یکی را به سختی انتخاب می کند ولی به محض آنکه روسری را انتخاب کرد و بهایش را پرداخت بلافاصله پشیمان می شود و هنوز از در مغازه روسری فروشی خارج نشده و دو مرتبه به روسری فروش مراجعه می کند و تقاضای تعویض آن را می کند. حالا حساب کنید زندگی با چنین کسی در منزل و در یک فامیل چقدر مشکل است و چقدر اطرافیان انسان از این مسئله رنج می برند. بدتر از همه آن است که شخص نسبت به خیلی از موارد و کارها و روش های خود وسواس داشته باشد که در آن صورت لحظه ای در زندگی آرامش و قرار و رضایت ندارد. هرکاری که می کند خیال می کند غلط و ناصواب انجام داده است.

البته برای وسواس داروهای زیادی روان پزشکان تجویز می کنند. همین طور روان کاوی و مذاکرات طولانی با این نوع بیماران موثر است ولی از میان غذاها ریواس یکی از مهمترین خوردنی هایی است که می تواند روی برطرف کردن وسواس اثر داشته باشد. ریواس در فصل بهار به طور خودرو و در کوهستانها و نیز به طور مخصوص در بسیاری از کشت زارها در خارج از ایران کاشته می شود گیاهی است، ساقه بلند و بزرگ و خیلی زبر و بنفش رنگ و بامزه ای ترش و کمی گس. ریواس ضمناً یک صفرابر قوی نیز می باشد یعنی خوردن آن باعث ترشح مقادیر زیادی صفرا از کیسه صفرا به درون روده می گردد.

ریواس دارای کلسیم، فسفر، آهن، سدیم، پتاسیم، ویتامین A ویتامین ویتامین و ویتامین و مقادیری ویتامین C است.

برای برطرف کردن وسواس می توان ساقه ریواس، مخصوصاً ساقه های جوان تازه را به صورت خام خورد. می توان از ریواس شربتی درست کرد که شیرینی خوشمزه و خوش رنگ است. ریواس را می توان به صورت کمپوت ریواس، خورشت ریواس و آب ریواس مصرف نمود. بهرحال استفاده از ریواس در افراد مبتلا به وسواس اثر بسیار سریع و قاطع و روشن دارد. به شرطی که مدت قابل ملاحظه ای از این سبزی کوهی و خوشمزه و به صورت خام و پخته استفاده شود.

ریواس دارای مقادیر زیادی اسید اگسالیک است در نتیجه برای کسانی که مبتلا به سنگ کلیه از نوع اکسالات هستند. خوردن آن مفید نیست و افرادی که به سنگ کلیه دچارند باید به شدت از خوردن ریواس خودداری کنند.