علل بروز

‏بسیاری از غذاها مانند قهوه والکل و همچنین استعمال دخانیات معده را تحریک کرده و باعث بالا رفتن ترشح اسید معده می شوند. غذاهای سنگین و چرب مدت زیادی در معده باق می مانند و به علت تاخیر درهضم فاسد شده و می گندند. این مواد گاز به وجود آورده که باعث سوزش و درد معده می شود. حساسیت نبست به بعضی ازغذاها مانند شیر، تخم مرغ و غذاهای فاسد باعث تورم معده می گردد.. طرز غذا خوردن، معده را برای مدت زیادی خالی نگه داشتن، با عجله و یا در حال راه رفتن غذا خوردن، استرس، تشویش و نگرانی، کینه نفرت ناشی از ناهنجاری های عرصه های زندگی و بالاخره استفاده از داروهایی مانند آنتی بیوتیک ها، داروهای ضد تورم وکورتیزون نیز تاثیر شدید در بروز تورم معده دارد.

پیش گیری

‏از لبنیات استفاده نکنید. البته کمی ماست تازه د‏ر تولید میکرب های مفید روده مؤثر است. غذا باید در محیطی آرام صرف و باید کاملا جویده شود. استرس دشمن سیستم هضم می باشد.

‏خاک طبی را به مقدار یک قاشق جای خوری د‏ر یک لیوان آب ریخته و بنوشید، زیرا این مخلوط معده را آرام و اسید معده را خنثی می سازد‏. البته قرص های کلسیم و منیزیوم نیز دراین مورد ‏مؤثراست.

‏کمبود ویتامین ب کمپلکس باعث انقباض و گاز معده می شود‏. سعی کنید مقدار یک صد میلی گرم قرص ویتامین ب کمپکس در روز مصرف کنید.کپسول اسید وفیلوس میکروب های مفید رود‏ه را اضافه کرده و از گاز و د‏رد معده جلو گیری می کند. ‏تشخیص بیماری

‏تورم معده باعث دد و سوزش در معده آروغ زدن، حالمت تهوع، انقباض معده، بیوست و یا اسهال و از دست دادن اشتها می شود.

‏تورم معده یک باره به وجود ‏نمی آید و نتیجه سال ها تحریک معده است. ترش کرد‏ن، بوی بد د‏هان، آروغ زد‏ن و احساس سنگینی در معده ازعلائم اولیه آن می باشد. البته درد معده ممکن است به علت فلوی ویروس باشد که همراه با اسهال بود‏ه و معمولا بعد از چند روز از بین می رود‏. اگر د‏رد در قسمت راست و پایین شکم باشد احتمالا تورم آپاندیس وجود دارد که باید فورا به پزشک مراجعه کرد.