در کنار رعایت بهداشت دندانف بهترین و تنها شیوه پیشگیری از پوسیدگی سطوح جویدنی دندان های عقب، استفاده از پوشش دندان است. این پوشش، سطوح دندان را با یک روکش نازک شبیه پلاستیک که معمولاً شفاف یا سفید است مفروش می کند.

استفاده از آن بدون درد و آسان است. ابتدا دندان پزشک سطوح جویدنی دندان های آسیبا کوچک و بزرگ را تمیز می کند. سپس این سطوح با اسید ملایمی آغشته می شوند تا چسبندگی بیشتر شود.

در مرحله بعد، دندان ها به طور کامل شسته و خشک می شوند. سپس دندان پزشک هر دو دندان را با ماده پوششی رنگ می زند، به همان شیوه که ناخن ها لاک زده می شوند. ماده پوششی سفت می شود و همانند سپری از تجمع پلاک روی حفرات و شیارهای دندانی جلوگیری می کند.

پوشش دندان می تواند تا 10 سال باقی بماند، گرچه عوامل مختلفی ممکن است طول کارآیی آن را کم کنند.معاینه های منظم امکان انجام اصلاحات کوچک ضروری را افزایش داده و طول عمر پوشش را بیشتر می کند.

در صورت افتادن لایه پوششی می توان آن را جایگزین کرد. اگر این لایه آسیب ببیند، خطر ایجاد پوسیدگی دندان زیر آن بیش از حالتی که هرگز پوشش نداشته باشد، نخواهد بود.

پوشش دندان بیش از همه برای کودکان مناسب است. وقتی اولین دندان های آسیاب بزرگ جوانه زدند یعنی حدود 6 سالگی و مجدداً هنگامی که دومین دندان های آسیاب بزرگ بین سنین 11 و 13 سالگی درآمدند ، بایستی این پوشش گذاشته شود. بالغین سن نیز ممکن است از پوشش دندانی سود ببرند.