مو یکی از ضمایم پوست است که از دو قسمت تشکیل یافته است. قسمتی از آن که دیده می شود، از سلولهای مرده به وجود آمده است و قسمت دیگر ریشه و پیاز مو نام دارد که سلولهای زنده و فعالی را دار است.

ماده سازنده مو، کراتین نامیده می شود که از تجزیه آن زغال، ئیدروژن، اکسیژن، گوگرد و ازت به دست می آید.

هر تار مو دارای پیازی است که پیوسته با رگهای خونی در تماس است و ضمن همین تماس، مواد مغذی را جذب می کند و سلولهای مو را می سازد. سلولهای نو جایگزین سلولهای کهنه می شوند و آنان را به خارج از پوست می رانند و سلولهای رانده شده با تغییراتی که می یابند، به مو تبدیل می شوند.

به طور متوسط، یک انسان بالغ در حدود 100000 تار مو بر روی سر دارد و هر تارمو بین دو تا ده سال عمر می کند و رشد آن به طور معمول 33/0 میلیمتر در روز و یا 10 تا 12 سانتیمتر در سال است. ممکن است روزانه 20 تا 100 تارمو بریزد. این ارقام در نژادها، جنسیتها و سنین مختلف یکسان نیست. مقدار مو و میزان رشد آن در سنین مختلف، متفاوت است. نژاد و جنسیت نیز در مقدار مو و رشد آن تأثیر دارد.

توارث، نوع غذا، میزان رطوبت، پروتئین و چربی از نکات اساسی است که در سلامت مو نقش حیاتی دارد. بنابراین اگر پدر و مادر یا پدربزرگ و مادربزرگتان از موهای انبوه و سالمی برخوردارند، دلیلی ندارد که شما از آن بی بهره باشید و اگر چنین نیست و موهای ناسالمی دارید، باید انگیزه آن را جستجو کنید. این انگیزه می تواند تغذیه ناسالم باشد، اما مهمتر از آن زندگی ماشینی است. بر طبق آمار تعداد تار مو رابطه مستقیمی با میزان تمدن و پیشرفت صنعتی هر ملتی دارد، به این شکل که هر قدر میزان پیشرفت صنعتی بیشتر باشد، میزان ریزش مو و کاهش تعداد تار مو بیشتر می شود، تا آنجا که در کشورهای صنعتی بسیار پیشرفته میانگین تار موی افراد بالغ به حدود 70 هزار می رسد. ناراحتیهای عصبی، نگرانی، دلواپسی، اندوه، کم خوابی و یا بدخوابی نیز سلامت موها را به خطر می اندازد و رشد آنها را متوقف می کند. در این هنگام، موها افزون بر توقف رشد، دچار ریزش نیز می شوند.

بنابراین اگر می خواهید موهای سالمی داشته باشید، خوب غذا بخورید و غم و غصه نخورید!

افزون بر دوری از اندوه و نگرانی، خرودن شیرینی، نوشابه های گازدار، قند و شکر را به حداقل برسانید.

بروسهای نایلونی را کنار بگذارید، زیرا اینگونه بروسها سبب موخوره می شوند. به جای بروسهای نایلونی، از نوع مویی آن استفاده کنید. آنتی بیوتیکها اثر بدی روی موها دارند. اگر ناگزیر از خوردن اینگونه داروها هستید، روزی یک فنجان ماست در برنامه غذاییتان بگنجانید تا به این وسیله باکتریهای مفید به بدن برسند و آنتی بیوتیکها نتوانند به پوست و مو زیانی برسانند.