نکاتی درباره مصرف گروه شیر و لبنیات

از محصولات پاستوریزه و در بسته بندی های بهداشتی مناسب استفاده کنید. در صورت عدم دسترسی به شیر پاستوریزه ، شیر تازه را بجوشانید.کشک مایع را به مدت پنج دقیقه در حال هم زدن پیش از مصرف بجوشانید. اگر از پنیر تازه استفاده می کنید حداقل باید 2 ماه از تولید آن گذشته باشد. ماست مطمئن ترین غذا در دسته لبنیات است. اگر از سلامت سایر محصولات مطمئن نیستید، از ماست استفاده کنید.

در هرم موادغذایی، لبنیات جایگاه ویژه ای دارند و تاکید می شود هر فرد با توجه به سن و جنس خود، روزانه بین 2 تا 4 واحد شیر یا سایر لبنیات مصرف کند.مصرف لبنیات

درمانگران طب سنتی برای نوشیدن شیر هنگام وعده های غذایی به قواعد و ضوابط خاصی معتقدند و مصرف لبنیات و مخصوصا شیر را به هر صورتی مفید نمی دانند. آنها بر این باورند حتما باید میان خوردن غذا، نوشیدنی یا خوراکی ترش و شیر فاصله وجود داشته باشد. مثلا اگر فردی در وعده صبحانه، آب پرتقال میل کرده باشد، نباید بلافاصله شیر بنوشد، زیرا این شیر خاصیت خود را از دست می دهد و با ترکیب شدن با پرتقال در معده موجب تولید خلط فاسد می شود.

مصرف لبنیات که شیر یکی از مهم ترین موارد آن است تاثیر قابل ملاحظه ای بر تحریک و کشش عضلات ، استخوان سازی ، افزایش استحکام و مقاومت دندان ها دارد. شیری که امروزه در سوپرمارکت ها و فروشگاه های مواد غذایی در اختیار مردم قرار می گیرد شیر حیوانی است که از سه بخش آب، پنیر و چربی تهیه می شود که میزان هر یک از این مواد در شیر متغیر است، اگر میزان هر یک از این مواد آب، پنیر و یا چربی در شیر بیشتر باشد، به ترتیب طبع شیر دچار «سردی و تری»، «گرمی و خشکی» و «سردی و خشکی» می شود و خواص درمانی و غذایی ویژه ای پیدا می کند و هر کدام برای درمان یا تسکین یک بیماری مفیدند.

شیر مجموعه ای از چند غذاست یکی از مهم ترین نکاتی که شاید کمتر پزشک و متخصص تغذیه ای به آن توجه کند این است که شیر مجموعه ای از چند غذاست و توسط یک موجود زنده تولید می شود، بنابراین نوع زندگی، کیفیت زندگی، کیفیت مواد غذایی حیوان و شرایط زندگی و استرس های محیطی می تواند تاثیر زیادی بر کیفیت شیر دام داشته باشد بنابراین اینها مواردی است که ما در مورد آنها اطمینان چندانی نداریم و نمی دانیم که کدام یک از آنها، چگونه و در چه شرایطی شیر را تولید کرده و به دست شما رسانده اند. درنتیجه از آنجا که نظارت دقیقی بر نوع غذا، داروها و شیوه زندگی دام ها در کشور وجود ندارد به راحتی نمی توان نسبت به خواص دارویی و تغذیه ای آنها مطمئن بود.

شیر چه حیوانی برای مصرف مناسب تر است ؟ از نظر این که شیر چه حیوانی برای انسان مناسب تر است، باید گفت شیر حیوانی که مدت حاملگی آن نزدیک به مدت زمان بارداری انسان باشد، از نظر تغذیه مناسب تر است. بهترین شیر، شیر گاو جوان، چاق و سالم است که در مراتع چریده باشد و آن شیر، طعم و بوی نامطبوع نداشته باشد.

شیر گاو که مدت بارداری آن همچون انسان 9 ماه است، برای تغذیه بخصوص اطفال مناسب تر بوده، در درجه بعد شیر بز و سپس شیر گوسفند مفید است. شیر گاو برای شکل گیری و استحکام استخوان ها بهبود علائم پیش از قاعدگی، داشتن ناخن و دندان و موی سالم تر، کنترل دیابت نوع دو و پیشگیری از سرطان پستان و روده بزرگ بسیار مفید است و از نظر طب سنتی در افراد گرم مزاج، اشتها آور و چاق کننده است و سبب لینت مزاج و رفع یبوست می شود.