نقش امگا-3 در بیماری های پوستی پسوریازیس و اگزما

اگر شما جزو افرادی هستید که در زمستان ها دچار پوستی خشک و ترک دار می شوید، تجربیات نشان می دهد که مصرف کپسول های روغن ماهی برایتان بسیار کمک کننده بوده و لازم است مصرف آن را شروع کنید. به عبارتی برای حفظ عمل الاستیسیتی یا کشسانی پوست در مقابل سرمای زمستان، مصرف روغن ماهی را فراموش نکنید.

بچه های مبتلا به پوست خشک مزمن، به راحتی به دنبال خارش های شدید حاصل از آن و خاراندن این محل های خشک، دچار عفونت در موضع می شوند به این گونه شایع پوستی است و علائم مخصوص به خود را دارد. در این بیماران بایستی اسید چرب امگا-3 به برنامه غذایی وارد شود.

توصیه می شود این افراد تغذیه خود را برای مدت طولانی با اسید چرب امگا-3 غنی کرده و مصرف اسیدهای چرب امگا-3 را کاهش داده و از ماهی استفاده کنند. علاوه بر آن در ابتدای درمان برای دریافت نتیجه بهتر، کپسول های روغن ماهی هم توصیه می شود. عقیده های زیادی در مورد مؤثر بودن یا نبودن امگا-3 در بیماری پسوریازیس وجود دارد. ولی تحقیقات انجام شده بر روی اسکیموهایی که غذای اصلی آن ها ماهی است و به تعداد زیاد از امگا-3 مصرف می کنند، نشان می دهد که بیماری پسوریازیس به هیچ عنوان در بین اسکیموها دیده نمی شود.

امگا ۳ یکی از موادی است که وجود آن در بدن ضروری است. روغن‌ های امگا ۳ به علت اینکه علائم التهاب را فروکش می‌ کنند، در بهبود بیماری پوستی پسوریازیس اثرات موثری را نشان داده‌اند. توصیه می‌ شود بیماران پسوریازیس حداقل در طی هفته ۳ مرتبه از ماهی استفاده کنید. مصرف ماهی‌ هایی چون سالمون، ساردین و ماکرو که میزان امگا ۳ بالاتری دارند، مناسب تر می‌ باشد

امگا ۳:

امگا ۳ یکی از اسیدهای چرب ضروری است که در ساختمان برخی چربی ها وجود دارد و ویژگی های خاصی دارد. امگا ۳ از این جهت ضروری که بدن قادر به تولید و ساخت آن نیست، یعنی اینکه لازم است ما از طریق مصرف مواد غذایی مناسب امگا ۳ های بدنمان را تامین کنیم. باید بدانید که وجود این اسیدهای چرب ضروری برای عملکرد و رشد خوب مغز، سلامت قلب و عروق و شادابی و طراوت پوست لازم اند. توجه داشته باشید کمبود امگا ۳ می تواند باعث بروز بیماری های التهابی، افسردگی و برخی از سرطان ها یا بیماری آلزایمر شود.

ارتباط امگا ۳ با پسوریازیس:

تحقیقات نشان داده اند امگا ۳ تاثیر مثبتی در روند درمان پسوریازیس، استرس، تنش های عصبی و افسردگی دارد. اسیدهای چرب امگا ۳ التهاب را کاهش می دهند و به پیشگیری از بیماری های التهابی مانند پسوریازیس کمک می کنند و خاصیت ضد التهابی پوست را بهبود می‌ بخشند. مصرف ماهی برای بعضی از انواع خشکی پوست، به خصوص پسوریازیس و التهابات ناشی از آن بسیار مفید است.

مصرف مداوم امگا ۳ باعث بهبود خلق و خو، رفتار و شخصیت اشخاص می‌شود. نتایج تحقیقات نشان می‌ دهد افرادی که میزان اسیدهای چرب امگا ۳ در خون آن‌ ها کم است، نسبت به دیگران رفتار متغیرتر و دیدگاه منفی‌ تری دارند و دارای علائم خفیف افسردگی هستند، در عین حال افرادی که اسیدهای امگا ۳ بیشتری در خون خود دارند، با محیط اطراف و تنش های احتمالی آن سازگارترند.

مصرف مدام امگا ۳ در درمان و کاهش دردهای مفاصل، آرتریت روماتوئید و آرتروز بسیار موثر بوده و با کنترل و تعدیل اختلالات خود ایمنی از جمله پسوریازیس نقش فراوانی در سلامت بدن ایفا می کند.