نحوه کار گذاشتن کپسول و مراقبتهای بعد از آن

کپسولهای کاشتنی (نُورِپلَنت)

نورپلنت یکی دیگر از وسایل پیشگیری از بارداری است که شامل 6 کپسول بطول تقریبی 5/3 سانتی متر و ضخامتی تقریباً برابر 5/2 میلی متر است (تقریباً به اندازه دو سوم یک چوب کبریت) این کپسولها از نوی علاستیک نرم هستند و داخل آنها یکی از هورومونهای زنانه (پروژسترون) وجود دارد و تا 5 سال از حاملگی جلوگیری می کند.

استفاده از نورپلنت محدودیت سنی خاصی ندارد و هرگونه سنی (در زنان سنین باروری یعنی بین 15 تا 49 سال) می تواند مصرف شود، به شرطی که منعی وجود نداشته باشد. البته خانمهائی که تازه ازدواج کرده اند بهتر است از یکی دو روش قرص های خوراکی پیشگیری از بارداری و یا کاندوم استفاده کنند و نورپلنت را برای فاصله گذاری بین حاملگی ها مصرف کنند.

موارد منع مصرف نورپلنت به قرار زیر است (در صورت وجود شرایط زیر خانمها نباید از نورپلنت استفاده کنند) :

  • بیماریهای بدخیم پستان
  • بیماریهای بدخیم گردن رحم
  • بیماریهای مغزی- عروقی و بیماریهای عروقی قلب
  • بیماری کبدی حاد
  • کم خونی داسی شکل
  • تبخال دستگاه تناسلی
  • حاملگی
  • خونریزی از مهبل با علت نامعلوم
  • زردی یا خارش مداوم در طی حاملگی

نحوه کار گذاشتن کپسول و مراقبتهای بعد از آن

قبل از اینکه کپسولها کاشته شود آزمایشات و معاینات لازم بر روی خانمی که داوطلب استفاده از این روش می باشد انجام می گیرد و در صورتی که هیچ منعی برای مصرف آن وجود نداشت کپسولها به طریق زیر گذاشته می شود.

کپسولهای در 7 روز اول قاعدگی باید کاشته شود و مانند آمپولهای تزریقی پیشگیری از بارداری چنانچه خانمی تازه زایمان کرده باشد و مایل به شیر دادن به بچه خود باشد 6 هفته بعد از زایمان باید کپسولها را بگذارد و اگر به بچه خود شیر نمی دهد تا 6 هفته بعد از زایمان کپسولها کاشته می شود و چنانچه بعد از سقط بخواهد استفاده کند. بلافاصله بعد از سقط باید کپسولها را کاشت.

برای کاشتن کپسولها اول بی حسی موضعی با ماده بی حس کننده در محل کاشتن کپسولها انجام می گیرد. به این ترتیب در حین کاشتن کپسولها خانم داوطلب کاملاً پیدا و هوشیار است ولی هیچ دردی احساس نمی کند. بعد از تزریق ماده بی حسی، برش کوچکی بر روی پوست قسمت داخلی بازو داده می شود و با وسیله خاصی که به همین منظور ساخته شده است کپسولها را یکی یکی در زیر پوست بازو جایگذاری می کنند به نحوی که در انتها 6 کپسول به شکل یک بادبزن در زیر پوست بازو قرار خواهند گرفت.

برشی که ایجاد شده است بقدری کوچک است که نیازی به بخیه زدن ندارد و فقط یک پانسمان بسیار کوچک روی آن قرار می گیرد. خانمها باید توجه داشته باشد که پانسمان روی محل برش را بعد از 5 روز باید برداشت و حداقل تا سه روز محل عمل را نباید خیس کرد و یک هفته بعد از کاشتن کپسولها برای معاینه و کنترل محل عمل باید به پزشکی که عمل را انجام داده است مراجعه نمود. البته یک ماه، سه ماه و شش ماه بعد از عمل نیز باید به پزشک مراجعه کرده و سالی یکبار تا پایان 5 سال باید توسط پزشک تحت مراقبت بود.