گروه نشاسته یا نان و غلات

هر واحد نشاسته دارای 15 گرم کربوهیدرات، 30 گرم پروتئین، یک گرم چربی می باشد و 80 کیلوکالری انرژی تولید می کند. هریک از غذاهای زیر برابر یک واحد نشاسته می باشند. 30 گرم نان یا 45 گرم نان رژیمی نصف لیوان غلات پخته، یا ماکارونی پخته یا گندم برشته یا باقلا یا ذرت 6 قاشق غذاخوری برنج پخته 3 قاشق غذاخوری آرد یا جوانه گندم یک عدد سیب زمینی متوسط یا یک عدد بلال متوسط موادی مانند کیک، کلوچه، بیکسویت، چوب شور، پفک و سایر مواد تهیه شده از آرد غلات در این گروه هستند ولی بیماران قلبی نباید از این مواد استفاده کنند. همچنین هر 20 گرم قندهای ساده مثل قند، شکر، پولکی، نبات، مربا و عسل و ... یک واحد نشاسته می باشند. این مواد را در حداقل ممکن استفاده کنید و اگر می توانید انها را ترک نمائید.

گروه سبزی

یک واحد از گروه سبزی دارای 5 گرم کربوهیدرات و 2 گرم پروتئین است و 25 کیلوگرم کالری انرژی تولید می کند. این گروه فاقد چربی هستند و انرژی کمی تولید می کنند، همچنین دارای فیبر هستند. بنابراین مصرف سبزیجات نیاز به کنترل ندارد و می توانید سبزیجات را پیش از مقدار گفته شده در رژیم خود مصرف نمائید. فقط اگر فشارخون دارید به بخش اول مراجعه کنید و مصرف سبزیجات دارای سدیم را محدود نمائید. یک واحد از این گروه شامل یک لیوان سبزی نپخته یا نصف لیوان سبزی پخته می باشد. هر نصف لیوان سبزیهای خورد شده مثل سالاد یک واحد می باشند یک واحد از این گروه شامل یک لیوان سبزی نپخته یا نصف لیوان سبزی پخته می باشد. غیر از سیب زمینی، ذرت، با قلا و نخود، سایر سبزیجات در این گروه قرار دارند.

گروه میوه

هریک از مواد زیر یک واحد میوه می باشند. یک عدد میوه متوسط مانند سیب درختی، موز متوسط، پرتقال، هلو، شلیل نصف عدد میوه های تقریباً بزرگ مانند انار، گریپ فروت، گلابی 4 عدد زردآلو ، 2 عدد انجیر، 17 عدد انگور کوچک، 2 عدد آلو یا خرمالو یا نارنگی یک برش هنداونه یا خربزه یک سوم طالبی یا گرمک 4 عدد برگه سیب یا آلو یا زردآلو 3 عدد خرما، 2 قاشق غذا خوری کشمش نصف لیوان آب میوه نصف لیوان کمپوت میوه هم یک واحد میوه می باشد ولی به علت داشتن قند، بهتر است کمتر از کمپوت استفاده کنید. بهتر است از میوه های تازه استفاده کنید و کمتر میوه های خشک شده یا آب میوه مصرف نمائید.