بعضی عناصر هستند که تاثیر فراوانی در رشد ناخن ها دارند که این عناصر را در این بخش آماده کرده ایم. با ما همراه شوید.

آب : آب یکی از نوشیدنی های زیبایی است که به فعالیت ها و عملکرد داخلی بدن کمک می کند. یک آزمایش ساده برای از دست دادن آب این است که ناخن را محکم فشار دهید و بعد ببینید چگونه بستر ناخن به سرعت رنگ خود را از دست می دهد. (از صورتی به سفید). اگر ناخن کمتر از دو ثانیه به رنگ اصلی اش بازنگردد، به معنای این است که بستر ناخن دچار کمبود آب است. در طولانی مدت این کمبود آب باعث شکنندگی ناخن می شود. برای اینکه سلول هایتان را مرطوب و تازه نگه دارید به اندازه کافی آب بنوشید.

پروتئین: کمبود پروتئین خود را به صورت یک نوار سفید در عرضی ناخن نشان میدهد. ناخن ها بیشتر از پروتئین ساخته شلهانل، بنابراین برای اینکه ناخن هایی بلند، قوی و جذاب داشته باشید باید روزانه به مقدار مناسب پروتئین مصرف کنید. همانطور که در فصل قبلی خواندید کراتین؛ عنصر اصلی مو و ناخن، از آمینواسیدها به خصوصی «سیستئین» ساخته شده است. با این وجود یه این معنا نیست که شما به مکمل های سیستئین نیاز دارید. خوردن منابع پروتئینی متنوع می تواند به شما این اطمینان را بدهد که برای داشتن ناخن هایی سالم به اندازه کافی امینواسید مصرف کرده اید. در میان لیست نه مورد غذای زیبایی من، میزان قابل توجهی پروتئین در قزل آلا، ماست و گردو وجود دارد. منابع دیگر پروتئین شامل ماهی، میگو، بوقلمون، مرغ، گوشت، سویا، تخم مرغ، آجیل و لبنیات است.

مجموعه ویتامین B: ویتامین ها B شامل تیامین (B۱)، ریبوفلاوین (B۲)، نیاسین (B۳)، اسید پنتوتنیک (B۵)، پیرودوکسین (B۶)، بیوتین (B۷)، اسید فولیک / فولیت (B) و کوبالامین (B۱۲). کمبود ویتامین (۱۲ B) سبب افزایش تجمع رنگدانه ها در بشقاب ناخن می شود. مجموعه ویتامین های B در بدن با هم کار میکنند و برای بسیاری از فرایندهای متفاوت در بدن مثل گوارشی و رشد سلولی حیاتی هستند. مطالعات نشان دادهاند مکمل های بیوتین سبب استحکام ناخنها می شود، اما هیچ تضمینی وجود ندارد که مصرف این مکمل ها عوارض جانبی نداشته باشد. به هر حال بیوتین در استحکام ناخنها مؤثر است. اگر از قبلی، مجموعه ویتامینهای B که در بسیاری از غذاها موجود است را مصرف کردهاید احتمالاً نیازی به خوردن مکمل بیوتین ندارید. در میان لیست نه مورد غذای زیبایی من بهترین منبع تیامین (B۱) و بیوتین (B۷) گردو، بهترین منبع ریبوفلاوین (B۲) و اسید پنتوتنیک (B۵) ماست، بهترین منبع نیاسین (B۳) قزلآلای وحشی، بهترین منبع فولیت (B) اسفناج و بهترین منبع کوبالامین (B۱۲) - که فقط در منابع حیوانی وجود دارد - میگو می باشد. اسفناج، گردو و قزلآلا منابع خوب پیرودوکسین (B۶) هستند.

کلسیم : ناخنها هم دارای کلسیم هستند، البته نه به اندازه استخوانها. بسیاری از افراد به خصوص زنان دارای کمبود کلسیم هستند. اگرچه هیچ منبع علمی بیان نکرده است که مصرف کلسیم باعث بهبود شرایط ناخنها می شود، اما افرادی که مکمل های کلسیم را مصرف کردهاند متفقالقول بر این عقیده اند که بعد از مصرف کلسیم خاصیت شکنندگی و خشکی ناخن هایشان از بین رفته و رشد ناخن هایشان سریع تر شده است. (طبق تحقیقات مرکز داروشناسی انگلستان)

در میان لیست نه مورد غذای زیبایی من، بهترین منبع کلسیم ماست، سیبزمینی و اسفناج است. منابع خوب کلسیم که به راحتی جذب بدن می شود شامل مشتقات شیر، سبزیجات برگ دار، شلغم و ماهی کنسروی مثل ساردین و سالمون که دارای تیغ هستند.

آهن: اگر آهن کافی دریافت نکنید، ناخنهایتان آن را نشان میدهد. کمبود آهن که در زنان هم رایج است سبب شکنندگی ناخنها می شود. اگر شما هم این مشکل را دارید غذاهای پرآهن بخورید. در میان لیست نه مورد غذای زیبایی من بهترین منبع آهن اسفناج و گوجهفرنگی است. منابع حیوانی آهن گوشت گاو، بوقلمون، اردک، مرغ، میگو و تخم مرغ هستند. منابع گیاهی آهن سویا، عدسی، لوبیا و سبوس است. با مصرف ویتامین C میتوانید در جذب آهن حیوانی به بدن کمک کنید.

برنامه رژیم زیبایی

برای ناخن هایی فوق العاده

روزانه به میزان کافی پروتئین مصرف کنید.

اطمینان حاصل کنید که مجموعه ویتامینهای B را مصرف کرده اید.

روزانه حداقل سه وعده غذاهای پرکلسیم استفاده کنید.

غذاایی که حاوی آهن و روی هستند را مصرف کنید.

از رژیم های غذایی غیر استاندارد که باعث کاهش وزن سریع می شوند بپرهیزید.

روی: این ماده معدنی ضروری تقریباً در هر سلول یافت می شود و در بدن نقش زیادی دارد. کمبود روی تغییراتی را در ناخن به وجود می آورد؛ همچون لکه و یا خطهای سفید روی ناخن. وقتی داشتم این فصلی را می نوشتم یکی از بیمارانم که چنین مشکلی در ناخنهایش داشت به من گفت که با خوردن میگو که یکی از غذاهای زیبایی من و منبعی سرشار از روی است سرانجام توانست از شر این لکهها خلاص شود. ماست یکی دیگر از منابع دارای روی است. منابع دیگر، غذاهای دریایی، گوشت گوساله، تخم مرغ، غلات و آجیل است.