«گوشت، مرغ و تخم مرغ»

این سه نوع ماده غذایی از منابع مهم پروتئین حیوانی، مواد معدنی (منیزیم)، عناصر لازم (آهن و روی) و ویتامین های گروه B هستند.

توجه : بعضی از آنها از نظر لیپیدها و به خصوص اسیدهای چرب اشباع شده غنی هستند.

گوشت

مصرف گوشت قرمز (گاو، بره) و گوشت های تغییر شکل داده شده (همبرگر، سوسیس) را حداکثر به 90 گرم در روز برسانید زیرا این مواد حاوی مقادیر اسید چرب اشباع شده هستند که در افزایش میزان کلسترول بد (کلسترول LDL) و خطر ابتلا به بیماری های قلبی و سرطان موثر هستند. به مقدار کم مصرف کنید، هنگام مصرف، چوبی آن را جدا کنید و تا حد امکان با کمترینی مواد چرب بپزید (به شکل کبابی استفاده کنید). گوشت قرمز از نظر روی غنی است.

توجه : محصولات صنعتی بر پایه گوشت، اغلب حاوی میزان زیادی سدیم هستند که برای سلامتی مضر است.

مرغ

بوقلمون و مرغ از بهترین منابع پروتئین و ویتامین های گروه B هستند. بیشتر چربی از این مواد در زیر پوستشان است، پس سعی کنید آن را جدا کنید تا میزان لیپید و کالری غذایتان را کاهش دهید. اردک و غاز حاوی میزان بیشتری لیپید هستند ولی مرغ و بوقلمون حاوی آهن، روی و ویتامین می باشند.

جگر و قلوه

این قسمت های خوراکی حیوانات، حاوی مواد مهم معدنی و ویتامین ها به خصوص آهن، سلنیوم، روی، ویتامین A و ویتامین های گروه B ( یا اسید فولیک، با بیوتین، یا کوبالامین) هستند. جگر و قلوه، حتی اگر به میزان کم مصرف شود، به تجزیه و تحلیل مقدار زیادی از مواد غذایی کمک می کنند. از نظر لیپیدها، غنی تر از گوشت و از نظر کلسترول غذایی، بسیار غنی هستند. آنها را در میان یک رژیم غذایی متعادل جا بدهید.

زنانی که قصد بارداری دارند و زنان بارد اری باید از خوردن جگر و مشتقات آن (پا ته جگر، جگر چرب) به دلیل خطر افزایش ویتامین A که منجر به ناهنجاری هایی در جنین می شود، دوری کنند.