ماساژ درمانی و اثرات آن در بدن

هنر ماساژ

هنر ماساژ به همان قدمت لمس است. به انسان ها و جانوران معرفت ذاتی بخشیده شده است. لمس کردن، نوازش و رفتار محبت آمیز، راحتی، آرامش و حس کلی سلامتی ایجاد می کند. مطالعات بسیاری تایید کرده اند که لمس با محبت می تواند درد را تسکین، غم و اندوه را تخفیف و سلامتی را توسعه بخشیده و رشد و تکامل سالم و فرزند شاد را برای انسان ها و جانوران به ارمغان آورد.

ماهیت یا اصل ماساژ یک لمس با توجه و محبت آمیز است، خواه در یک خانواده، بین دوستان یا در یک محیط درمانی باشد، بخش سازمان یافته ای از هنرهای شفا دهنده است. ماساژ همچنین مردم را به هم نزدیک می کند. در موردی که اختلاف و سوءتفاهم وجود داشته باشد، ماساژ هیجانات را آرام می کند و با ایجاد احساسات نزدیکی و مهربانی، وحدت و سازگاری به وجود می آورد.

چگونه ماساژ به بدن کمک می کند؟

یک ماساژ خوب روی همه سطوح وجود شما اثر می گذارد. از لحاظ جسمی، مزایای آن عبارتند از آرام سازی و کشش عضلات؛ به جریان خون وریدی و اکسیژناسیون خون کمک می کند و بافت هم بندی مفاصل را تحت کشش قرار می دهد. در جنبه ذهنی، ماساژ نه تنها تنش و اضطراب را تخفیف می دهد بلکه کمک می کند بدن شما به عنوان یک کل هشیارتر گردد. آن قسمت هایی از بدن شما که لمس می شود ممکن است احساس محرومیت از تنش کند. وقتی که شما آگاه هستید که انرژی خودتان مانع از خوابیدن شما می شود می توانید اصلاح بدنتان را شروع کنید. برای توسعه یک تصویر ذهنی مثبت تر، مسئولیت شادکامی و سلامت خود را بپذیرید.

یک ماساژ با توجه، احساسات آسایش، اطمینان و شادکامی ایجاد می کند. ماساژ همچنین می تواند مقدار زیادی انرژی را که قبلا تحت فشار تحلیل رفته، آزاد سازد و با تغییر شکل دادن روش های همیشگی عمل و عکس العمل، قادر است منجر به تغییر زیادی در وضع و حالت صورت شود. جنبه احساساتی ماساژ خیلی مهم است.

در جنبه معنوی، توصیف مزایای ماساژ دشوار است، چون ما در مورد مطالبی سخن می گوییم که ذاتا وصف ناشدنی و بسیار کیفی هستند در عین حال نیروی زندگی ایجاد می کند. اما طی یک جلسه ماساژ، برای دهنده و گیرنده، رسیدن به یک حالت آگاهی شدید غیرمعمول نیست.

اثرات ماساژ بر دستگاههای مختلف بدن

دستگاه عصبی ما مشابه یک شبکه الکتریکی وسیع عمل می کند که همراه با سیستم آندوکرین همه قسمت های بدن ما را به هم مرتبط و هماهنگ می سازد. فشار خون، تعداد تنفس و چگونگی هضم غذا همه توسط مغز هدایت می شود که برای حفظ تعادل بدن ما به نوبت به واسطه راههای عصبی علائمی را انتقال می دهد. دستگاه عصبی همچنین با گزارش اطلاعات به مغز توسط حواس پنجگانه ما - بینایی، شنوایی، چشایی، بویایی، لامسه - و سپس دریافت دستورات برای انجام عمل، ارتباط با محیط خارجی را تنظیم می کند.

ماساژ و تمرینات بدنی با نوازش های شفادهنده ی متنوع، می تواند در تعادل دستگاه عصبی و اصلاح تعادل فیزیکی و موازنه بدن بسیار موثر باشد. پوست و عضلات، حاوی پایانه ها و اتصالات عصبی بسیار می باشد و ماساژ آرام، متعادل و شفابخش توسط آنها در هر قسمت بدن پخش می شود، که به نوبه خود موجب تسکین و توسعه احساس سلامتی می گردد.

با انقباض و انبساط دستگاه عضلانی اسکلتی در همه قسمت های بدن ما حرکت به وجود می آید. هرچند، این حرکات می تواند دردناک باشد و با اسپاسم و بافت غیرعادی ادغام شود، آنها می توانند تحلیل رفته و ضعیف و شل شوند. این حالات قادرند بعضی حرکات را مشکل، دردناک یا در بعضی موارد حتی غیرممکن کند.

ماساژ می تواند برای کشش نیرو بخشیدن به عضلات، تقویت آنها برای یک حالت ارتجاعی و استحکام طبیعی مورد استفاده قرار گیرد. برای مثال مردمی که ورش می کنند می توانند به میزان زیادی از درمان با ماساژ بهره ببرند. و همین طور هرکس دیگری می تواند : جوان، با عضلات سالم قد می کشد و در سالمند، از تحلیل رفتن و ضعف عضله جلوگیری می شود.

شل شدن بدن و بهبود گردش خون

همه حرکات استخوان در مفاصلی مانند شانه، گردن، ران، زانو و ستون فقرات رخ می دهد. بسیاری از مکاتب شفادهنده، از قبیل یوگا در شرق و استئوپاتی در غرب عقیده دارند که جوانی با دوام و سلامتی تا حد زیادی به قابلیت انحنای مفاصل بستگی دارد.

فنون ماساژ و تمرینات بدنی بر آزادسازی مفاصل متمرکز است و بنابراین به حفظ ایستادگی بدن، چابکی و تا حد امکان رهایی از حالات ورم مفاصل کمک می کند.

بیشتر اعصاب، شریان ها و وریدها از میان مفاصل و عضلات عبور می کنند، در نتیجه، ناهنجاری و محدودیت ها در دستگاه عضلانی و اسکلتی می تواند به طور جدی از عملکرد سالم سوخت و ساز بدن جلوگیری کند. برای مثال، عصب واگ که از جمجمه منشا می گیرد، از یک ناحیه ای که در قاعده جمجمه قرار دارد و اولین مهره گردنی به گردن می رود. محدودیت های عضلانی و مفصل در اطراف این ناحیه می تواند عصب واگ را مختل نماید که به نوبه خود منجر به اختلال در عملکرد و بی نظمی محدوده وسیعی از اعضا از قبیل حلق و اکثر اعضای قفسه سینه و حفره شکم خواهد شد. ضمنا انسداد می تواند برخی از اعمال حیاتی مستلزم تنفس را دچار اختلال نماید. این مثال نمونه خوبی است از این که چگونه ماساژ در ناحیه گردن می تواند تنفس و فرآیند هاضمه را بهبود بخشد.

ماساژ همچنین می تواند گردش خون را با بکار بردن یک عمل تلمبه ای مفید بر دستگاه گردش خون بهبود بخشد. این کار با فشار ملایم و سپس آزاد کردن عضلات و عروقی که از میان آنها می گذرند، انجام می شود. ماساژ در یک سطح سلولی، با کمک به معاوضه ی خون غنی از موارد غذایی تازه، به خونی که موارد سمی را به خارج از سلول ها حمل می کند، گردش خون را اصلاح می کند.

ماساژ با همین روش به عبور مایع لنف به جریان خون و توسعه دفع مسمومیت کمک می کند. و همچنین تاثیر مهمی بر قابلیت های ترمیمی و تمیزی بدن ما اعمال می کند.

ماساژ درمانی و اثرات آن در بدن