اکثر مشکلات خواب، با اصلاح عادات بر طرف می شوند ولی اگر بر طرف نشدند دنبال ردپای مشکلات زیر باشید و توصیه های مرتبط با آنها را رعایت کنید.

مشکل به خواب رفتن

* در طول روز چرت نزنید (مگر آن که تجربه شما حکم کند بهتر است چرت بزنید) و مواد محرک مصرف نکنید.

* سه تا چهار ساعت قبل از خواب، غذایی بخورید که سرشار از کربوهیدرات باشد - مثلاً کیک، شیرینی، شکر، عسل، مربا، بستنی، پای میوه ای، خرما، انجیر، غلات، نان، شیرف شکلات، سیب زمینی، اسپاگتی و غذاهای مشابه

* تا آماده خوابیدن نشده اید - یعنی تا خسته نشده اید و آرامش کافی نداشتید - روی تختخواب دراز نکشید.

* اگر در تختخواب عصبی می شوید از روش آرمیدگی استفاده کنید. فن تمرکز روی تنفس می تواند بسیار اثر بخش باشد.

* وقتی روی تختخواب دراز کشیده اید به خودتان بگویید : «امشب زود می خوابم».

* وقتی افکار پریشان بهشما هجوم می آورند یا عضلات تان می پرند، به خودتان بگویید : «داره خوابم می بره».

* اگر بعد از پانزده دقیقه همچنان بیدار ماندید، بلند شوید و توصیه های زیر (یعنی توصیه های عنوان دراز کشیدن در حالت بیداری روی تختخواب) را رعایت کنید.

* بالاخره تا لنگ ظهر نخوابید، خصوصاً در جمعه ها.

دراز کشیدن در حالت بیداری رو تختخواب

اگر نمی توانید بخوابید، احتمالاض ذهن تان دراز کشیدن روی تختخواب را با بیدار ماندن متداعی کرده است. در این حالت باید این تداعی مخرب را قطع کنید.

* فقط وقتی روی تختخواب دراز بکشید که خواب تان می آید و تحت استرس نیستید. فقط وقتی روی تختخواب دراز بکشید که آماده خوابیدن هستید. در تختخواب بگومگو نکنید. از تختخواب فقط برای رابطه جنسی و خواب استفاده کنید نه برای کتاب خواندن، تلویزیون دیدن، غذا خوردن یا بحث با همسرتان.

اگر تا پانزده دقیقه نخوابیدید یا اگر وسط خواب بیدار شدید و تا پانزده دقیقه خواب اتان نبرد، از روی تختخواب بلند شوید. به اتاق دیگری بروید. آن قدر بایستید، مثلاً برای 20 تا 30 دقیقه، تا خسته شوید. وقتی آماده خواب شدید، روی تختخواب دراز بکشید. پس از برخاستن از روی تختخواب می توانید کارهای زیر را انجام بدهید :

* مطلب کسل کننده ای بخوانید. در انتهای هر صفحه، مطلبی را که خوانده اید به یاد آورید.

* چای تهیه شده از گیاهان دارویی، مایعات حاوی شیر، نان و عسل، شیر و غلات و دیگر غذاهایی را که تریپتوفان ال دارند بخورید.

* کارهایی انجام بدهید که شما را از لحاظ بدنی خسته می کنند : مثلاً اطو بکشید، نرمش کنید، نظافت کنید، حبوبات پاک کنید یا ایستاده کتاب بخوانید.

* جدول حل کنید، تمرین های فکری انجام بدهید و خلاصه کاری کنید که مغزتان خسته شود. (کتاب های مهیجی که فکرتان را مشغول می کنند نخوانید.)

* این کارها را در طول شب و در طول شب های متمادی تکرار کنید تا عادت بیدار ماندن شما از بین برود.

فراموش نکنید هدف آن است که خوابیدن روی تختخواب با سریع خوابیدن تداعی شود. خسته نشدن از این کار نشان دهنده تحمل بالای شما است. اکثر آدم ها روی تختخواب دراز می کشند تا بلکه بخوابند. آنها فکر می کنند اگر از روی تختخواب بلند شوند، خواب شان نخواهد برد. شاید هم زیاد از روی تختخواب بلند می شوید. اگر این طور است، یکسره به خودتان تذکر بدهید که چرا از روی تختخواب برخاسته اید.