یکی از شگفت انگیزترین فواید عناب خاصیت آن در درمان سرطان، بهبود سلامت پوست ، پاک کردن خون ، از بین بردن استرس ، تحریک خواب آرام ، تقویت سیستم ایمنی بدن ، محافظت از کبد، کاهش وزن ، افزایش تراکم مواد معدنی در استخوان و سم زدایی بدن است.

فواید سلامتی عناب

کمک به خواب

برای افراد مبتلا به بی خوابی یا بی قراری ، مصرف دانه های عصاره میوه عناب می تواند یک درمان خوب بشمار آید.طبیعت آرام بخش آن از ترکیبات آلی موجود در این میوه که می تواند به بدن و ذهن آرامش دهد نشآت می گیرد. بنابراین اگر خواب راحتی در شب ندارید عصاره یک عناب کوچک دقیقا همان چیزی است که به آن نیاز دارید.

مسائل مربوط به گردش خون

میوه عناب منبع عالی از آهن و فسفر است که هردو از مواد تشکیل دهنده کلیدی در سلول های قرمز خون هستند. اگر شما از کمبود آهن یا کم خونی رنج می برید ممکن است با نشانه هایی نظیر ضعف عضلانی ، خستگی ، سوءهاضمه ، احساس سبکی سر مواجه شوید. با مصرف میوه عناب می توانید آهن و فسفر را در بدن خود افزایش دهید در نتیجه اکسیژن رسانی به سیستم های بدن و اندام ها بگونه ای موثر صورت می گیرد و انرژی شما افزایش می یابد.

استحکام استخوان ها

یکی از بهترین راهها جهت تقویت استخوان ها مصرف به اندازه مواد معدنی است. با افزایش مصرف مواد معدنی نظیر کلسیم ، فسفر و آهن - که همه در این میوه موجود می باشند - شما می توانید اطمینان حاصل کنید که استخوان هایی مقاوم و قوی خواهید داشت. با افزایش سن ، امکان ابتلا به پوکی استخوان و دیگر شرایط تخریب استخوان در فرد بیشتر می شود. بنابراین با افزودن میوه عناب به رژیم غذایی خود از افزایش این روند جلوگیری کرده یا روند آن را معکوس نمایید.

کنترل وزن

خوردن میوه و سبزیجات یک پیشنهاد عالی برای کاهش وزن است و عناب را براحتی می توانید به این لیست اضافه کنید. تعداد کم کالری و پروتئین بالا و سطح الیاف میوه عناب می تواند نیازهای تغذیه ای شما را برآورده سازد و به شما احساس سیری دهد و در نتیجه احساس نیاز به خوردن میان وعده های غذایی در شما کاهش می یابد. این امر مانع هرگونه افزایش وزن خواهد شد.

سیستم ایمنی بدن

عناب از جهات گوناگون برای سیستم ایمنی بدن مفید است.یعنی با توجه به میزان بالای آنتی اکسیدان موجود در آن ، از جمله ویتامین C ، ویتامین A ، ترکیبات آلی و اسیدهای موجود می توان آن را میوه ای مفید بشمار آورد. آنتی اکسیدان ها قادر به آزاد کردن رادیکال های آزاد هستند که برای تنفس بافت های سلولی مضر هستند و مسئول بسیاری از بیماری های مزمن می باشند. ویتامین C نیز باعث تحریک تولید سلول های سفید خون می شود که خط اول دفاع از سیستم ایمنی بدن است.

استرس و اضطراب

ثابت شده است که میوه عناب اثرات ضد اضطرابی و تسکین دهنده خاص در بدن دارد.با استفاده از عصاره روغن عناب و با مصرف میوه آن می توان بر سطوح هورمونی تاثیر داشته و القاء آرامش در سطح بدن و ذهن داشته باشد. برای افرادی که بطور منظم از استرس مزمن و یا اضطراب رنج می برند مصرف عناب خشک شده باعث آرامش ذهن آنها شده و از بدن آنها در برابر گسترش هورمون های استرس محافظت خواهد کرد.

درمان سرطان

اگرچه مکانیسم های موجود بین عناب و سرطان همچنان در دست تحقیق است اما نتایج اولیه یک همبستگی مثبت میان ترکیبات فعال زیستی در عناب و کاهش فعالیت رادیکال های آزاد و گسترش سلول های سرطانی نشان می دهد. آنتی اکسیدان های موجود در عناب یک روش پیشگیرانه بسیار موثر برای سرطان و سایر بیماری های مزمن از جمله بیماری های قلبی ایجاد می کند.

سلامت پوست

یکی دیگر از اثرات آنتی اکسیدان ها بر روی پوست است. آب عناب و عصاره آن را می توان بگونه ای موضعی استفاده کرد و برای درمان ناراحتی ها و التهاب های مختلف پوستی از جمله پسوریازیس ، اگزما و آکنه می توان آنها را مورد استفاده قرار داد. همچنین می توانید برای جلوگیری از ظهور چین و چروک و زخم ، سفت کردن پوست وتقویت آن با اکسیژن موجود در خون از این میوه و عصاره آن استفاده کنید.

گوارش

عناب به بهبود فرآیند های گوارشی در بدن کمک می کند و این امر به علت فیبر موجود در این میوه است.اما ساپونین و تریترپنوئید نیز در بهینه سازی مواد مغذی و اعتلای جنبش سالم غذا در روده نقش مهمی ایفا می کند. این امر می تواند به جلوگیری از یبوست ، دل درد ، نفخ و نفخ بیش از حد ، همچنین شرایط جدی تری نظیر سرطان روده بزرگ کمک می کند.

سم زدایی خون

ساپونین و آلکالوئید موجود در میوه عناب بطور مستقیم با تصفیه خون و از بین بردن سموم مضر در سیستم های بدن مرتبط است. این اثر آنتی اکسیدانی می تواند به جلوگیری از تعداد زیادی از اختلالات و بیماری ها کمک کند و همچنین سبب کاهش استرس در سیستم ایمنی و غدد لنفاوی می شود.