عطر ، ادکلن ، دئودرانت و افترشیو (ادکلن پس از اصلاح) نگهداری صحیح از عطر: حتما شنیده و خوانده اید که بعضی از مواد مانند عطرها را باید دور از نور آفتاب و در جای خشک و خنک نگهداری کرد. شرکت هایی که فرآورده های عطری تولید می کنند به خوبی می دانند اگر خریدار از شیشه عطرش به خوبی نگهداری نکند هم هزینه ای که برای خرید آن پرداخت کرده است به هدر می رود و هم پوستش دچار مشکل اساسی می شود. اگر روزی دیدید رنگ عطرتان تغییر کرده یا دئودرانتتان خشک شده یا بوی همیشگی را ندارد ، خیلی هم تعجب نکنید زیرا احتمالا به توصیه روی جعبه اش توجه نکرده اید. در بسیاری از فرآورده های عطری ، ماده ای به نام (برگاموت) وجود دارد که یکی از عوامل موثر در ایجاد واکنش ها و ایجاد لک است و بهتر آن است که هرگز عطر را به نواحی مانند صورت ، گردن و ریش نزنیم.

تذکر: شدیدا توصیه می کنم اسانس های عطری موجود در بازار را حتی سهوا با پوست خود تماس ندهید! چرا که متاسفانه اکثریت این اسانس ها مشتقات نفتی بوده و می توانند عواقب نه چندان جالبی را به دنبال داشته باشند. لوازم استحمام

اسفنج ، لیف و... که در استحمام استفاده می کنید می توانند محل خوبی برای تجمع قارچ ها ، باکتری ها و غیره باشند پس در نگهداری آن ها دقت کنید. مورد دیگر اینکه از لیف های زبر استفاده نکنید چرا که بر خلاف تصور عوام با صدمه به پوست آن را در مقابل تهاجمات میکروبی آسیب پذیر می کنند. اگرچه واژه ی سنگ پا مدت هاست که به خاطرات سپرده شده است اما در صورتی که هنوز از این ابزار استفاده می کنید توصیه ی ما به شما خواننده عزیز استفاده از کرم های ترک پاست که به راحتی در هر داروخانه ای در دسترس بوده و اثر بخشی سریع و قابل قبولی دارند.

بهداشت مو

عبارت اند از: ژل ، اسپری مو ، کرم و واکس مو ، رنگ مو ، انواع برس ، بیگودی ، سشوار ، اتوی مو و...

پاک کننده ها

پنبه ، گوش پاک کن ، دستمال کاغذی ، کاغذ توالت و محصولاتی از این دست موادی بر پایه سلولزی هستند که اگر چه در اتقای بهداشت جامعه سودمندند اما یادمان باشد هرگز از این محصولات جهت باندپیچی ، پوشاندن زخم ، تخلیه جوش ها و... به تنهایی استفاده نکنیم ؛ در صورت اجبار بهترین روش استفاده از بتادین یا الکل به همراه آن ها خواهد بود.

در مورد حوله متذکر می شویم که اولا به دلیل وجود باکتری های خاص در کشاله و به طور کلی پایین تنه ، بهتر آن است که حوله ی استحمام برای پایین تنه و بالا تنه دو حوله ی مجزا باشند؛ ثانیا هر حوله ای بسته به دوام و جنس ، طول عمر مشخصی دارد که لازم به ذکر است ، طول عمر ، الزما به معنای پارگی یا مندرس شدن حوله نیست. بهتر آن است که هر سه تا چهار ماه حوله های استحمام به کلی تعویض شوند تا احتمال آلودگی کاهش یابد. (ضمنا محل نگهداری و خشک کردن سریع حوله ها هم در بهداشت آن ها امری بسیار مهم است).

مواد شوینده

مایع ظرف شویی و دستشویی ، شامپو ها ، صابون ها و مواردی از این دست پاک کننده و شستشو دهنده اند اما به دلیل وجود مواد شیمیایی خاص ، مصرف نادرست یا بیش از حد آن ها عوارضی را در بردارد. مواد شوینده سطوح ، پودر رختشویی و غیره نیز با توجه به ترکیبات آنزیمی - شیمیایی به نسبت های متفاوتی سلامت پوست ، مو و ناخن را تهدید می کنند که در صورت عدم استفاده از پوشش های محافظتی (دستکش و..) می توانند به مرور صدمات شدیدی به آن ها وارد کنند. دیگر ابزارها

موچین ، ناخنگیر ، قیچی ، سوهان ناخن و... باید حتما پس از استفاده به خوبی شسته و ترجیحا با الکل ضد عفونی شوند.