میوه ها و سبزیجات زرد و نارنجی میوه ها و سبزیجات زرد سرشار از مواد ارزشمند برای بدن شما هستند. در اینجا به برخی از مواد مغذی موجود در این نوع از سبزیجات اشاره می کنیم . بتاکاروتن ، لوتئین ، فلاونوئیدها ، لیکوپن ، پتاسیم و ویتامین C این مواد مغذی به منظور جلوگیری از مشکلات مرتبط با سالخوردگی ، دژنراسیون ماکولا " macular degeneration " و سرطان پروستات ، از طریق کاهش کلسترول مضر و فشار خون ، بسیار مهم هستند. علاوه بر این ، این ویتامین ها و مواد معدنی در تولید کلاژن ، مبارزه با رادیکال های آزاد و ساخت و حفظ استخوان ها و مفاصل سالم نقشی حیاطی بازی می کنند. اگر قصد شکست بیماری های مزمن و علایم سالخوردگی را دارید ، از میوه ها و سبزیجاتی نظیر زردآلو ، طالبی ، لیمو ، هلو ، کدو ، هویج ، کدو حلوایی ، ذرت و سیب زمینی استفاده کنید .

سبزیجات و میوه های قرمز میوه و سبزیجات قرمز حاوی انواعی از ویتامین ها و مواد معدنی هستند که در دیگر میوه ها یافت نمی شود. مواد مغذی موجود در این نوع از سبزی و میوه عبارت اند از : الاجیک اسید ، کورستین و هسپریدین . هر یک از این مواد مغذی نقشی مهم در سلامت بدن و همچنین پیشگیری از بیماری ها بازی می کنند. این ویتامین ها و مواد معدنی از بدن در برابر سرطان پروستات محافظت می کنند ، فشار خون و سطح کلسترول مضر را کاهش می دهند ، با رشد تومور مبارزه می کنند و موجب سلامت مفاصل می گردند . میوه ها و سبزیجات قرمز توانایی مبارزه با رادیکال های آزاد را نیز دارند. میوه ها و سبزیجات قرمز شامل : گیلاس ، زرشک ، ریواس ، هندوانه ، تمشک ، چغندر ، تربچه ، فلفل دلمه ای قرمز و گوجه فرنگی می شوند .

سبزیجات و میوه های سبز سبزیجات سبز حتما در درجه ی اول شما را یاد کاهو می اندازد . اما انواع بسیاری از سبزیجات و میوه ها در این دسته قرار می گیرند. از جمله مواد مغذی موجود در میوه و سبزیجات سبز می توان به موارد زیر اشاره کرد. کلروفیل ، فیبر ، لوتئین ، کلسیم ، فولات ، ویتامین C و بتاکاروتن این مواد مهم از بسیاری جهات به بدن و عملکرد صحیح آن کمک می کنند. این مواد مغذی با سرطان مبارزه می کنند ، کلسترول مضر و فشار خون را کاهش می دهند ، عملکرد سیستم گوارش را بهبود می بخشند ، به بینایی کمک می کنند و موجب بهبود عملکرد سیستم ایمنی بدن می شوند. تنها نمونه ای از این سبزجات عبارت اند از : سیب سبز ، انگور سبز ، گلابی ، عسلک ، کیوی ، کنگر فرنگی ، بروکلی ، نخود سبز ، فلفل سبز ، تره فرنگی ، اسفناج و کلم .

سبزیجات و میوه های بنفش و آبی رنگ آبی و بنفش زیبای برخی میوه ها و سبزیجات خاص نیز از فواید منحصر به فرد موجود در آنها خبر می دهد. برخی از مواد مغذی موجود در این دسته عبارت اند از : لوتئین ، رسوراترول ، ویتامین C ، فیبر ، فلاونوئید ، الاجیک اسید و کورستین . این مواد مغذی برای عملکرد صحیح اندام های بدن لازم و ضروری هستند. بهبود عملکرد سیستم ایمنی بدن یکی از این نقش های حیاتی به شمار می رود. علاوه بر این ، میوه ها و سبزیجات بنفش و آبی با التهاب و ورم مبارزه می کنند ، از پیشرفت تومور جلوگیری می نماید و جذب برخی از مواد معدنی مانند کلسیم را توسط بدن بالا می برند. این مواد غذایی همچنین تقشی کلیدی در تامین سلامت سیستم گوارش بازی می کنند. تمشک ، بلوبری ، آلو ، انار و بادمجان از این دسته هستند.

سبزیجات و میوه های سفید شاید خیلی از میوه ها و سبزیجاتی که در این دسته قرار می گیرند، از نظر ما سفید نباشند ، اما هستند ! مواد مغذی موجود در این میوه و سبزیجات عبارت اند از : بتا گلوکان ، EGCG ، SDG ، لیگنان . این مواد مغذی به طور خاص در بهبود عملکرد سیستم ایمنی نقشی حیاتی داشته و به تعادل هورمون ها کمک می کنند. علاوه بر این خطر ابتلا به سرطان سینه و پروستات را کاهش می دهند. برای رساندن هرچه بیشتر این مواد به بدن خود ، این میوه ها و سبزیجات را امتحان کنید : موز ، خرما ، زنجبیل ، هلو سفید ، شلیل سفید ، گل کلم ، سیر ، قارچ و هویج وحشی.