کم خونی که ناشی از فقر آهن است با کمک مکمل های آهن و یک رژیم غذایی سرشار از آهن درمان می شود.در این مقاله لیستی از این مواد غذایی در اختیار شما قرار خواهیم داد.

کم خونی ناشی از فقر آهن شایع ترین نوع کم خونی است. درمان اصلی این بیماری مصرف مکمل های آهن برای افزایش سطح آهن در بدن است. اگر رژیم غذایی بیمار فاقد از آهن باشد به بیمار توصیه می شود که مواد غذایی حاوی آهن را در رژیم غذایی خود بگنجاند. مواد غذایی سرشار از آهن عبارتند از :

ـ زردآلو ـ مارچوبه ـ سیب زمینی پخته ـ جو ـ سبزی ـ گوشت گاو ـ جگر گوساله ـ چغندر ـ ریشه چغندر ـ غلات ـ کلم بروکلی ـ کنسرو لوبیا ـ طالبی ـ هویج ـ نرم تنان ـ ذرت ـ خرما ـ تخم مرغ ـ ماکارونی غنی شده ـ گریپ فروت ـ نخود سبز ـ لوبیا سبز ـ کلم پیچ ـ صدف ـ بلغور جو دو سر ـ پرتقال ـ آب پرتقال ـ کره بادام زمینی ـ نخود ـ جگر خوک ـ آلو ـ دانه کدو ـ کدو تنبل ـ کشمش ـ ساردین ـ سبزیجات دریایی ـ دانه سویا ـ میگو ـ اسفناج ـ سیب زمینی شیرین ـ توت فرنگی ـ جوانه گندم ـ برگ چغندر ـ گوجه فرنگی ـ تن ماهی ـ بوقلمون ـ شلغم ـ هندوانه

آهن توسط بدن برای تولید هموگلوبین و آنزیم های خاص مورد استفاده قرار می گیرد.همچنین برای پروتئین ها و آنزیم های مختلف که برای حفظ سلامت کلی ضروری هستند ، موردنیاز می باشد.

آهن مسئولیت حمل و نقل اکسیژن در خون را به تمام قسمت های بدن و برای فعالیت سیستم ایمنی برعهده دارد.

برای بهبود عملکرد کبد مصرف آهن توصیه می شود.

رادیکال های آزاد ممکن است برای بدن مشکلاتی ایجاد کنند که آهن در بهبودی این شرایط نقش خواهد داشت.

علائم کم خونی فقر آهن

خستگی از جمله علائم کم خونی است. هنگامی که پوست شما رنگ پریده می شود ، تنگی نفس یا درد قفسه سینه دارید این احتمال وجود دارد که از کم خونی فقر آهن رنج می برید. علائم دیگر عبارتند از :

ـ ضربان قلب سریع و نامنظم ـ سرگیجه

ـ سردرد ـ مشکلات شناختی

ـ تحریک پذیری غیرطبیعی ـ دست و پاهای سرد

ـ درد زبان ـ خارش

ـ ریزش مو ـ کاهش اشتها

ـ سوزن سوزن شدن

کم خونی که توسط کمبود آهن در بدن ایجاد می شود هیچ گونه عارضه طوانی مدت ایجاد نمی کند البته زمانی که خفیف است و سریع درمان می شود. با این حال اگر به موقع درمان نشود ممکن است منجر به بروز عواقب شدیدتر شود.

افراد مبتلا به کم خونی فقر آهن درمان نشده بیشتر مستعد ابتلا به عفونت هستند و این به علت ضعیف بودن سیستم ایمنی بدن آنهاست.

از آنجاییکه بافت های بدن امکان دارد از اکسیژن محروم شوند ، قلب سریع تر به پمپاژ خون می پردازد تا کمبود اکسیژن را جبران کند و این اضافه کاری برای قلب سبب نارسایی قلبی خواهد شد. تاکی کاردی از عوارض شایعی است که ممکن است در افراد مبتلا به کم خونی مشاهده شود.

کم خونی شدید ممکن است در تولد نوزاد نارس ، وزن کم در هنگام تولد و توانایی شناختی کم در نوزادان نقش داشته باشد.همچنین این امر به گسترش افسردگی پس از زایمان نیز منجر خواهد شد.

همچنین کم خونی ناشی از فقر آهن منجر به بروز سندروم پای بی قرار در فرد خواهد شد.