در اغلب موارد ، علت اصلی یبوست را باید در رژیم غذایی و عادات غذایی یک فرد جستجو کرد. در این مقاله ما در رابطه با برخی از انواع شایع مواد غذایی که در بروز یبوست نقش خواهند داشت صحبت می کنیم.

یکی از بیماری های شایع ، دردناک و خسته کننده ی دستگاه گوارش یبوست است. این امر در زنان و افراد مسن بیشتر از سایرین مشاهده می شود. بطور کلی هرکسی که بیش از سه روز اجابت مزاج نداشته باشد دچار این مشکل است. اگرچه یبوست با بسیاری از بیماری های زمینه ای نیز ایجاد می شود اما در اکثر موارد علت آن را می توان در رژیم غذایی فرد جستجو کرد. مواد غذایی که باعث یبوست می شوند عبارتند از :

ـ محصولات لبنی : بگونه ای محصولات لبنی به عوامل ایجاد کننده یبوست شناخته می شوند. این ماده غذایی سرشار از چربی و مقدار کمی فیبر است ، به همین دلیل براحتی هضم نمی شوند و حرکت دستگاه گوارش به آرامی صورت می گیرد. این امر با عملکرد طبیعی دستگاه گوارش تداخل دارد که یکی از پیامدهای یبوست بشمار می آید. برخی از محصولات لبنی که باعث یبوست می شوند عبارتند از : شیرکامل ، پنیر، کره و بستنی.

ـ مواد شیرین : بسیاری از افراد از مصرف غذاهای شیرین لذت می برند اما دستگاه گوارش ممکن است احساس دیگری داشته باشد و مصرف شیرینی جات را خوشایند نداند. این مواد غذایی میزان کمی فیبر و مایعات دارند و سرشار از چربی هستند که این امر باعث ابتلای فرد به یبوست می شود. کیک ها ، بیسکوییت ها ، شیرینی جات ، کراکر ،آب نبات و نوشیدنی های غیرالکلی شیرین از جمله محصولاتی هستند که حرکت دستگاه گوارش را با مشکل مواجه می سازند.

ـ فست فود ها : غذاهای آماده یا فرآوری شده نه تنها در ایجاد یبوست نقش دارند بلکه باعث بروز بیماری های قلبی و عروقی نیز می شوند. هنگامی که مواد غذایی فرآوری می شوند ویژگی طبیعی خود را از دست می دهند. پس اگر بطور جدی به یبوست مبتلا هستید باید مصرف این مواد غذایی را محدود کنید. پیتزا ، پاستا ، سیب زمینی سرخ شده ، همبرگر ، غذاهای منجمد و چیپس ذرت از جمله مواد غذایی آماده می باشند.

ـ محصولات گوشتی : فرآورده های گوشتی سرشار از پروتئین هستند اما در عین حال معایبی نیز دارند. دستگاه گوارش پروتئین حیوانی را دیرتز از پروتئین گیاهی هضم می کند. بخصوص گوشت قرمز که ایجاد کننده یبوست است. با این حال باید توجه داشت که پروتئین حیوانی به خودی خود باعث یبوست نمی شود اما اگر آن را جایگزین غذاهای سرشار از فیبر کنیم ، ممکن است سرعت هضم کاهش یابد و در نتیجه یبوست رخ دهد. اکثر کارشناسان معتقدند که محصولات گوشتی باید با سبزیجات و غلات کامل که حاوی فیبر هستند مصرف شوند. علائم یبوست عبارتند از :

ـ کم شدن حرکات روده ، کمتر از سه بار در هفته. ـ نفخ شکم ـ احساس دفع ناکامل.

چگونه مانع بروز یبوست شویم؟

از مواد غذایی سرشار از فیبر در رژیم غذایی خود استفاده نماییم که آنها شامل موارد زیر می شوند.

ـ آلو سیاه ـ گلابی ـ انواع توت ها ـ لوبیا ـ میوه های خشک ـ هویج ها ـ کلم بروکلی ـ هلو ـ پاپایا ـ غلات کامل ـ بادام زمینی ـ گردو ـ انجیر

ـ شما باید روزانه مقدار زیادی آب بنوشید تا اثر پاک کنندگی داشته باشد. معمولا پزشکان توصیه می کنند روزانه 8 تا 10 لیوان آب بنوشید.

ـ سبک زندگی بدون تحرک نیز در ایجاد یبوست نقش دارد. سعی کنید به ورزش و انجام حرکات فیزیکی بپردازید. پیاده روی ، شنا و یوگا ماهیچه های شما را تقویت می کند و این امر سبب بهبود گوارش خواهد شد.