الف) تغذیه

موادی که نیروی حیاتی در آنها نیست، نظیر مواد صنعتی، موادی که از طریق شیمیایی کنسرو می شود و مواد مسموم شده، مطمناً عناصری را که بدن به انها نیاز دارد. تأمین نمی کند (خصوصاً موادی از قبیل عناصر معدنی، ویتامینها و ... ) مصرف بیش از حد مواد خوراکی، محیطی اسیدی ایجاد می نماید که باعث تضعیف ذخیره انرژی عصبی می گردد، مصرف بیش از حد پروتئین و چربی حیوانی (کره، پنیر، تخم مرغ و ...)، استفاده دائم از چربیها و روغنهای پخته شده، مصرف بیش از حد مواد نشاسته ای (نان، سیب زمینی، غلات و ... ) بدترین عواقب را برای سلامتی انسان دارند. در این شرایط آرتریتیسم، راشیتیسم(نرمی استخوان)، تصلب شرایین، ناراحتیهای کلیوی، کبدی، جهاز هاضمه و همچنین بی نظمی و بهم ریختگی که برای مدتی به شکل پنهانی ایجاد شده و سپس به صورت تخریب ارگانیکی در بدن ظاهر می گردد، به وجود می آیند و بینایی چشم نیز در این حالت تضعیف می شود. البته امروزه بسیاری از افراد به داشتن عینک عادت کرده اند و دیگر کسی به این موارد توجه نمی کند و این در حالی است که دیدچشم باید فقط با بالا رفتن سن، و آن هم به میزان بسیار کمی ضعیف شود.

بعضی از ناراحتیهای بینایی به شکل واضح و روشن براثر کمبود یک رشته مواد خصوصاً ویتامین A هستند. در صورتی که ممکن است بیماراین ویتامینها را حتی به مقدار کافی نیز مصرف کند اما همه آنها در جریان هضم از بین رفته و یا به مقدار کمی جذب شده اند. در اکثر اوقات استفاده از ویتامینهای مکمل یک راه حل اساسی نیست، چه رسد به اینکه ویتامینها خود نیز سنتتیک (مصنوعی) باشند.

ب) مراقبتهای بهداشتی در زندگی

ضعف و سستی اعصاب و تجمع سموم در بدن تنها در رابطه با کیفیت بد تغذیه به وجود می آید.

  • زیاده روی : کارفکری و تغذیه بیش از حد لزوم، زیاده روی در روابط جنسی، کارجسمانی بیش از حد، استفاده بیش از حد تابش نور خورشید، حمام خیلی گرم و یا خیلی سرد و طولانی، همراه بسیار گرم یا بسیار سرد و غیره.
  • کمبود ها: کمبود استراحت و خواب، کمبود هوا، نور، آفتاب، تمرینات و غیره
  • محرکها: مصرف محرکها به صورت عادتهای عمومی در آمده است و باعث اسرافی زیان بار می شود. مصرف دخانیات، الکل، چای، قهوه، شکلات، کاکائو، نمک، چاشنیها، داروها، و انجام اعمالی که به آنها «شفادهنده» گفته می شود، همه اینها باعث ضعف و سستی اعصاب می گردد.
  • احساسات: ترس، اضطراب، نگرانیف خشم، نفرت، تمایلات، حسادت عدم موفقیت و غیره و همچنین احساسات بیش از حدی که اصطلاحاً «سازنده» گفته می شود، شادی بیش از حد، تحریکات شدید درونی و غیره باعث عصبی شدن می شود.نکته ای درباره دخانیات: اصولاً دخانیات برای چشم بسیار مضر است و ناراحتیهای بسیاری از این دسته حتی در میان کسانی که کم سیگار می کشند نیز دیده شده است. در ارتباط با کوررنگی تعداد بیماران در میان مردان سیگاری بیش از زنان می باشد. کوررنگی اساساً به دلیل نبود و یا بدکار کردن بعضی از سلولهای شبکیه چشم است و البته عدم تشخیص رنگها می تواند به دلیل وضعیت بد سلامتی، استفاده از داروها و عادتهای بدی از قبیل استعمال دخانیات، نوشیدن الکل، استفاده از مواد مخدر و غیره نیز پیش آید. از سوی دیگر دود سیگار قسمت بیرونی چشم را تحریک می نماید که این امر جدا از مسئله تأثیر مواد سمی (نیکوتین و گودرنها) است، که در دهان و ریه باقی مانده و پس از وارد شدن در خون مضرات آنها آشکار می گردد.اگر از چشم به صورت غلط استفاده شود یا موادی از قبیل کار بیش از حد، نارسایی در پلک زدن، استفاده از عینک، استفاده از داروهای موضعی (آتروپین، کورتیزون، ضد عفونی کننده ها و غیره) عمل جراحی، دود و گاز و بخار مواد شیمیایی و سمی، تابش بعضی اشعه ها و غیره باعث ناراحتیهای چشم می شود.تذکر درباره خطرهای نامرئی : چشم تنها بخشی از اشعه نورانی را که در محدوده قرمز تیره تا سبز قراردارند، تشخیص می دهد ولی تشعشعاتی که بالاتر و یا پایینتر از این محدوده هستند، یعنی ماورای بنفش و یا مادون قرمز، برایش مفهوم نیستند. این تشعشعات نامرئی برای چشم مضر بوده و متاسفانه اکثر منابع انرژی نورانی مقدار زیادی از این اشعه ها را پخش می کند.اشعه ماورای بنفش به وسیله چشم و یا عضو حساس دیگری به سرعت قابل احساس نمی باشد، اما اثر آن پس از مدت طولانی مانند سوختگی پوست قابل رویت است. دریافت اخطار در رابطه با آن مدتی به طول می انجامد ولی در بعضی موارد اگر اشعه ماورای بنفش بسیار قوی باشد، می تواند به سرعت به چشم آسیب برساند (مانند تشعشع ماورای بنفش به وسیله قوس الکتریکی یا ناراحتی مداوم به علت قرار داشتن در معرض آفتاب تند در ارتفاعات، دریا، یا صحرا به مدت طولانی و غیره) در این شرایط استفاده از عینکهای آفتابی و تیره به صورت موقت مناسب است.

ج) عوامل موضعی

  • این عوامل باعث کاهش مقدار انرژی عصبی مورد نیاز می شوند و عصبی شدن نیز به نوبه خود امکان مسمومیت خونی را به وجود می آورد که خود عامل ایجاد بیماری می باشد.

عواملی که سبب تضعیف بینایی می شوند