آتروز

‏واژه آوتروز به معنی خط میان دو مفصل و درز مفصلی است. آرتروز که در ‏پزشکی به «استئوآرتریت» معروف است شایع ترین بیماری است که مفاصل بدن را دچار درد، تخریب و فرسودگی می کند. در هر سنی از زندگی می تواند خرابی غضروفه مفصلی رخ دهد.

‏در آرتروز مشکلی که خود باعث بروز مشکلات دیگری می شود، تخریب و از بین رفتن تدریجی و پیشرونده غضروف مفصلی و زیاد شدن نسج استخوانی مجاور آن است. با از بین رفتن این غضروف استخوان زیر غضروف دچار آسیب می شود.

‏در انوع آوتروز، مفاصل بنل اول و دوم انگشتان دست، مفاصل مابین ‏مهره های گردن وکمر، مفصل لگن و زانو احتمال درگیری بیشتری دارند.

‏علل بروز آرتروز

‏ارث، عوامل متابولیک، علل عروقی، ضربه، شکستگی، استفاده زیاد و متناوب و به ویژه نادرست از یک مفصل، ازدیاد سن، بعضی اختلالات مادرزادی و تکاملی، بیماری های عصبی، غدد درون ریز، بافت همبند و ملت های نامشخص از جمله بروز آوتروز هستند.

‏افرادی که سال های متمادی باید به کارهای بدنی و فعالیت های جهانی پردازند و در به کارگیری ابزار کار، خم و راست شدن، و حتی نشستن و برخاستن مراقبت های لازم را به عمل نمی آورند، بیشتر در معرض بروز این بیماری قرار دارند.

درمان

آرتروز در حقیقت درمان قطعی ندارد، زیرا طی سالیان دراز، تاندون ها و استخوان ها متحمل فشار و آسیب شده اند. درمحل اتصال تاندون ها به استخوان و یا در سطرح زیرین عضلات و مفاصل، زواید کلسیمی و سطوح نامنظمی وجود دارند که فرد را می ازارند. رباط ها از استحکام واقعی خود می افتند و عضلات زانوها، شانه ها وکمر به صورت شل و افتاده جلوه گرمی شوند و نهایتا فرد را عصبی وناراحت می کنند.

‏راه های درمان این بیماری عبارتند از: درمان طبی، محافظت از مفصل، کاهش وزن در بیماران چاق، تقویت عضلات قدامی ران برای آرتروز زانو، تقویت پنجه دست در استئوآرتریت مفاصل انگشتان دست با ورزش های مناسبی که از سوی پزشک متخصص یا فیزیوتراپیست آموزش داده می شود. ارتوپدی و جراحی در استئوآرتریت پیشرفته. قرص گلوکزامین بهترین و جدید ترین داوری آوتروزاست.

‏در صورت درد شدید می توان از دارو های مسکن و ضد التهاب و گاهی آمپول ها و قرص های کورتن دار استفاده کرد.

دارخانم ها تجویزاستروژن مفید واقع می شود. تجویز ترکیبات ید وگوگردی و ویتامین ها وکلسین و رادیوتراپی و هیدروتراپی (آب های معدنی) نیز بسته به نوع بیماری مفید واقع می شود.

‏‏درمان اوتوپدی نیز با استفاده از دستگاه ها و وسایل متعددی است که در ‏دستور کار قرار می گیرد (مثلاً گر‏دنبند طبی و...)، که هدفشان ایجاد حالت استراحت درعضواست. درمان با جراحی درمواردی که عضو آسیب دیده باید ترمیم و یا تعویض شود ضرورت می یابد. پیش گیری و درمان با روش طب سنتی وگیاهی

‏راه هایی که از پیشرفت آوتروز و پیامدهای رنج آور ا ن جلو گیری کرده و فرد را آسوده تر می سازد عبارتند از: انواع نرمش رهای سبک ورزشی، ماساژ دادن و قراردادن عضو مبتلا در آب (آب درمانی)، دیاترمی و فیزیوتراپی اعضای مربوطه.

‏در درمان آرتریت کاپاسینوئیدهای درون فلفل که عامل تدی فلفل است باعث کاهش درد آرتریت (الهاب مفاصل) می شود. همچین روغن سیاهدانه در درمان از مؤثر است. در درمان ا آرتروز مصرف روزانه دو تا سه استکان عرق زنیان مفید است. از مصرف غذا های پرچرب، مواد اسید اوریکی مثل قارچ، ترشک و اسفناج بایستی خودداری کرد. گیاهانی نظیر بابا آدم، گل بومادران، بادرنجبوبه، ریشر کاسنی در بهبود آرتروز نقش دارند.

‏خوردن کباب ماهی با آب لیموی تازه، ماء الشعیر، کپسول امگا 3 پودر سنجد با هسته آن به همراه از کمی آ‏ب آلو برای رفع یبوست مصرف شود. آش آبغوره و سوپ (جوجه مرغ، جعفری و سیر) با آب لیموی تازه میل شود. روی موضع چربی زیر پوست گوسفند (لانولین) مالیده شده و یک روز بسته بماند. روی موضع باز و شسته شود و بایستی یک ساعت هوا بخورد؛ این عمل دوباره (تا 15 بار) تکرار شود، ضماد (قسط 5 ‏گرم، مرزه تازه یا تخم مرزه جوانه زده 4 ‏گرم، عسل، گشنیز 3 ‏گرم برای انواع آرتروز به ویژه گردن)، جوشانده برگ گردو و برگ چنار به مدت 10 دقیقه ضماد شود و سپس به مدت نیم ساعت استحمام با آب داغ انجام گیرد. گزنه تازه کوبیده و بر زانوها بسته شود (3 ‏بار در روز)، مصرف مرکبات زیاد، دم کرده بابونه، (شیرعل و خرما)، مالش روغن نارگیل بسیار در درمان بیماری مؤثر هستند.