علایم و نشانه ها

• خارش شدید • کهیر ها یا دانه های کورک مانند

ساس ها، که به آنها کنه سرخ یا ساس خرمن هم می گویند، لارو نوعی مایت هستند. در آمریکای شمالی، این حشرات عمدتاً در جنوب کانادا یافت می شوند اما احتمال وجود آنها در نواحی شمالی هم وجود دارد.

ساس ها در علف ها یا بوته های بلند و زاویه ها یا لبه های چوب زندگی می کنند. کشاورزان، شکارچیان، راه پیمایان، و سایر افرادی که زمان زیادی را در بیشه زار و جنگل سپری می کنند، بیشتر از بقیه درگیر این حشره می شوند.

لارو این حشره جاهای گرم و مرطوب را ترجیح می دهد و معمولاً در اطراف کمر، پاشنه های پا، انحنای آرنج ها و زیر بغل ها، کشاله ران و هرجا که لباس به تنگی با بدن تماس داشته باشد، رحل اقامت می گسترند. این حشرات ریز و قرمز خود را به پوست بدن چسبانده و لوله مکنده خود را برای تغذیه به داخل یکی از عروق زیر پوستی فرو می کننداین کار باعث ایجاد جوش های قرمز و کوچک و گاهی کهیرهایی برروی پوست می گردد.چند ساعت بعداز اینکه این حشرات لوله مکنده خود را به داخل رگ خونی فرو بردند، شما متوجه خارش شدیدی در آن ناحیه می شوید.

ساس ها یا شیگرها، به مدت 1 الی 4 روز از یک ناحیه تغذیه کرده و سپس به زمین می افتند. بهترین راه تشخیص آلودگی با ساس خرمن شناسایی خود حشره است. این حشرات را می توان در مرکز جوش هایی که هنوز دچار خارش نشده اند پیدا کرد.

در ایالات متحده، ساس ها باعث بیماری خاصی نمی شوند اما به دلیل خارش شدیدی که ایجاد می کنند بسیار آزاردهنده هستند.

درمان

هدف از درمان، برطرف کردن خارش است پزشک ممکن است نوعی آنتی هیستامین تجویز کند. کرم های لوسیون های کورتیکواستروئید را هم می توان مستقیماً روی جوش ها یا کهیر مالید.