اسهال و دل پیچه کسالت تب درد و حساسیت عضلانی ورم صورت

تریشینلا اسپیرالیس در روده، اکثر گوشت خواران از جمله حیوانات دریایی زندگی می کنند. کرم ماده لاروها را آزاد می کند که وارد عضلات شده و تشکیل کیست می دهند. با خوردن عضله آلودهف این کیست ها به نسل جدیدی از کرم ها تکامل پیدا می کنند.

انسان، معمولاً در اثر خوردن گوشت یا فرآورده گوشتی خام یا خوب پخته نشده خوک یا خوردن گوشت گاوی که در گوشت چرخ کن آلوده به انگل چرخ شده یا گوشت گاو مخلوط شده یا گوشت خوک آلوده، مبتلا می شود. با اقدامات صورت گرفته توسط سازمان جهانی بهداشت موارد ابتلا به این انگل تا حدود زیادی کاهش یافته، اما گوشت حیوانات وحشی به ویژه خرس، هنوز هم از جمله منابع این نوع آلودگی به شمار می روند.

تشخیص

دو الی 12 روز بعداز خوردن گوشت آلوده، ممکن است دچار اسهال، دل پیجه و کسالت عمومی شوید که 1 تا 7 روز طول می کشد هر چند بعضی از افراد هیچ نشانه ای ندارند. وقتی لاروها به عضله ای هجوم می برند درد و حساسیت عضلانی، تب تورم صورت، ضعف عضلانی، حساسیت به نور (نورگریزی) و ورم ملتحمه ممکن است ایجاد شده و تا حدود 6 هفته به طول انجامند. پزشک می تواند برای تشخیص تریشینوز در خواست آزمایش خون کرده و از بافت عضله نمونه برداری کند.

تریشینوز تا چه حد جدی است ؟

به جز در موارد شدید، تریشینوز معمولاً جدی نیست و اغلب خود به خود برطرف می گردد.

درمان

در اکثر موارد، نیازی به درمان نیست. برای دردهای عضلانی می توان از مسکن استفاده کرد. از نوعی داروی ضدانگل (ضد کرم) موسوم به الیندازول (آلبنزا، اسکازول، زنتل) می توان در آلودگی های روده ای استفاده کرد، اما چنانچه کرم در عضله مستقر شده باشد، این دارو تأثیری برآن نخواهد داشت.

پیشگیری

با خوب پختن گوشت یا نگهداری آن در فریزر به مدت 3 هفته در دمای 5 درجه فازنهایت (℃15-) می توان به راحتی از ابتلا به تریشینوز جلوگیری کرد.