تب سردرد ضعف عضلانی و خستگی گلو درد سرفه اسهال

علایم و نشانه های اورژانسی

افت ناگهانی دمای بدن

شوک با مشخصاتی مثل کاهش ادرار، احساس سبکی سر به ویژه هنگام برخاستن، ضعف و بی حالی شدید و تغییر در سطح هوشیاری

تب تیفوئید یا حصبه توسط نوعی باکتری به نام سالمونلا پاراتیفی ایجاد می شود. راه ابتلا به آن مصرف غذا یا مایعات آلوده است. در کشورهای صنعتی پدیده نادری است اما در عوض در کشورهای در حال توسعه شایع تر است. باکتری های مربوط به درون دیواره روده باریک نفوذ می کنند و باعث التهاب گرهای لنفی و طحال می شوند. ناقلین مزمن، منابع و مخازن احتمالی این بیماری محسوب می شوند.

یک ناقل مزمن کسی است که باکتری حصبه را سال ها در روده های خود حمل می کند ولی نشانه ای ازبیماری ندارد. در کشورهای در حال توسعه با وضعیت بهداشتی ضعیف و مخازن آب غیربهداشتی، همه گیری تب حصبه همچنان رخ می دهد.

تشخیص

هرچند بیماری ممکن است به خصوص دربچه ها با تب و لرز ناگهانی آغاز شود. اما معمولاً سیرکندی دارد.حصبه با سردرد، سرفه، ضعف عضلانی و خستگی، درد و کسالت عمومی و گلو درد شروع می شود.تب معمولاً در شامگاه به بالاترین میزان خود می رسد.

اگر بیماری درمان نشود، وارد مرحله دومی می شود که طی آن فرد شدیداً ناخوش احوال می گردد، تب حالت بی وقفه به خود می گیرد و شخص دچار یبوست یا اسهال شدید یا قوام و رنگی شبیه سوپ نخود می شود. در موارد شدید شخص حالت حصبه ای پیدا می کند، یعنی بی حرکت دراز کشیده، در حالی که چشمانش نیمه بسته شده و به نظر بی رمق و از نا افتاده می آید. بعد از هفته دوم، بثورات یا جوش هایی ممکن است بر روی قفسه سینه و پشت ظاهر شوند که به طور معمول در عرض 3 الی 4 روز از بین می روند. بهبودی از بیماری اغلب به کندی اتفاق می افتد. نشانه های شکمی به تدریج برطرف می شوند و تب کاهش می یابد و بعداز یک هفته الی 10 روز دیگر کاملاً به حالت طبیعی باز می گردد.اما امکان عود نشانه ها، در هر زمان، تا دو هفته بعداز فروکش کردن تب وجود دارد.