با توجه به تعریفی که توسط دانشمندان ارائه می شود، عفونت ادراری یک عفونت میکروبی ، باکتریایی است که معمولا می تواند هر بخش از دستگاه ادراری را آلوده کند. عفونت دستگاه ادرار معمولا توسط وجود باکتری های بیش از حد در دستگاه ادراری ایجاد می شود.به عبارت دیگر رشد غیرقابل کنترل از باکتری ها ، علت اصلی عفونت دستگاه ادراری است. برخی از عوامل دیگر که منجر به عفونت های دستگاه ادراری می شوند را می توان داشتن رابطه جنسی با افراد متعدد و بهداشت فردی ضعیف دانست.

علائم و نشانه ها

شایع ترین علامت عفونت ادراری ، تکرر ادرار است اما برخی دیگر از علائم عبارتند از :

ـ درد در هنگام ادرار

ـ ادرار ابری

ـ احساس سوزش در هنگام ادرار

ـ خون در ادرار ( ادرار رنگی صورتی یا قرمز پیدا می کند.)

ـ ادرار با بوی بد

ـ جابجایی مقادیر مکرر و کوچک ادرار

ـ درد و فشار در قسمت تحتانی شکم

ـ اصرار مداوم به ادرار کردن

ـ درد رکتال

ـ شب ادراری

ـ درد در حین مقاربت جنسی

ـ درد در آلت تناسلی مرد

ـ تب ، لرز ، تهوع و استفراغ

ـ گیجی و تغییرات ذهنی

یک آزمایش ادرار اغلب اوقات برای تشخیص این عفونت کفایت می کند. در واقع آنها بدنبال گلبول سفید، گلبول قرمز و یا مواد شیمیایی خاصی نظیر نیتریت در ادرار هستند. همچنین اثری از باکتری نیز می تواند در طول آزمایش یافت شود.آزمایش کشت ادرار در اکثر موارد برای شناسایی نوع باکتری که مسئول عفونت است انجام می گیرد. پزشکان نیز آنتی بیوتیک برای درمان تجویز می کنند.

درمان خانگی

نوشیدن مقدار زیادی آب ، بطوریکه باکتری عامل عفونت از بدن ما خارج شود. آب میوه قره قاط و یا آب زغال اخته درمان های طبیعی برای عفونت ادراری بشمار می آیند. آنها بصورت طبیعی همانند آنتی بیوتیک عمل می کنند.همچنین مانع چسبیدن باکتری به دیواره مثانه می شوند. فراموش نکنید که مصرف سیر نیز برای عفونت ادراری مفید است.

از سوی دیگر کافئین ، الکل و نوشیدنی های حاوی اسید سیتریک باعث افزایش التهاب مثانه می شوند که این امر سبب بدتر شدن فرد مبتلا می شود. همچنین بهتر است از حمام حباب و پوشیدن لباس زیر تنگ اجتناب کنید. حفظ بهداشت ناحیه تناسلی با تمیز نگه داشتن آن و استفاده از لباس زیرهای گشاد صورت می گیرد.