طرز مصرف آمپولهای تزریقی پیشگیری از بارداری

اولین آمپول باید در 5 روز اول قاعدگی (در طی روزهای خونریزی) تزریق شود.

در خانمهای تازه ازدواج کرده که مایلند به بچه خود شیر دهند می توان این آمپول را 6 هفته بعد از زایمان تزریق کرد و چنانچه مایل به شیر دادن به نوزاد خود نباشند بلافاصله بعد از زایمان باید تزریق شود و چنانچه خانمی بعد از سقط مایل به استفاده از این آمپولها باشد بلافاصله بعد از سقط آمپول را باید تزریق کنند.

تزریق هر عدد از این آمپولها تا سه ماه از بارداری جلوگیری می کند و در پایان سه ماه تزریق بعدی انجام می گیرد. باید بخاطر داشت که بعد از تزریق اولین آمپول تا دو هفته باید از روش پیشگیری از بارداری مطمئن دیگری هم استفاده کرد چرا که تزریق اولین آمپول تا دو هفته نمی تواند بخوبی از حاملگی جلوگیری کند و بعد از دو هفته قابل اطمینان خواهد بود.

در صورتیکه هیچگونه اثرات نامطلوبی با استفاده از این روش مشاهده نگردد این روش را می توان برای چند سال ادامه داد. بهرحال بعد از کنار گذاشتن این روش احتمالی حاملگی در یکسال بعد از قطع مصرف، 80 درصد می باشد یعنی از هر 100 خانمی از آمپولها استفاده می کرده اند و روش را کنار گذاشته اند 80 نفر آنها بعد از یکسال که از قطع مصرف آمپولها گذشت قادر به حامله شدن خواهند بود و 20% باقیمانده مدتی بیش از یکسال طول خواهد کشید تا حامله شوند و این فقط به علت باقی ماندن هورمون در خون می باشد که بعد از مدتی خودبخود از خون پاک خواهد شد.

آمپولهای تزریقی پیشگیری از بارداری دارای عوارضی هستند که در زیر به آنها اشاره خواهد شد :

اختلالات قاعدگی

در بعضی از خانمها اختلال قاعدگی بصورت لکه بینی و یا قطع قاعدگی می باشد. همانگونه که در مورد قرصهای زمان شیردهی عنوان شد هیچکدام از این بی نظمی های قاعدگی نشانه بیماری خاصی نیست و بعد از مدتی و یا بعد از قطع مصرف آمپولها به حالت عادی خود برمی گردد.

تأخیر در حاملگی بعد از آخرین تزریق

از آنجائیکه که ظرف سال اول بعد از کنار گذاشتن این روش فقط 80 درصد خانمها حامله خواهند شد و 20 درصد باقیمانده به زمان بیشتری برای حاملگی نیاز دارند نمی توان پیش بینی دقیقی از زمان حامله شدن بعد از قطع مصرف آمپولها داشت.

افزایش وزن

مقدار آن خیلی زیاد نیست و با رعایت رژیم غذائی متعادل و ورزش قابل پیشگیری است. بهرحال مصرف این آمپولها در خانمهای لاغر مناسب تر است.

در مورد آمپولهای تزریقی نیز باورهای غلط و شایعات زیادی وجود دارد که نباید به آنها اعتنا کرد. مثلاً برخی افراد ناآگاه فکر می کنند که قطع قاعدگی که بعد از مصرف آمپولها ممکن است رخ دهد، دلیلی برعقیم و نازا شدن زنان مصرف کننده می باشد. ولی همانگونه که گفته شد این فقط بخاطر باقی ماندن هورمون در خون است که بعد از چند ماه این هورمون از خون پاک شده و قاعدگی و قدرت باروری دوباره بازخواهد گشت و فقط زمان پاک شدن هورمون از خون، در افراد مختلف باهم متفاوت است. در بعضی خانمها چند ماه و در عده کمی از خانمها تا دو سال هم ممکن است این هورمون در خون باقی بماند ولی نهایتاً هورمون از بدن همه خانمها خارج خواهد شد.