طب سنتی، امروزه در جوامع بشری اعتباری ویژه و جایگاهی خاص دارد که به صورت فراگیر به عنوان یک علم تعبیر می شود. علمی که از یک سو ریشه در تجربیات و دانش کهن دارد و از سوی دیگر با توجه به دانش و روز افزون فرآورده های دارویی ناشی از گیاهان دارویی با جدیدترین تکنولوژی و علوم زیستی مدرن در آمیخته است.

اثرات پیش گیرانه و یا درمانی گیاه درمانی روی بسیار از اختلالات و بیماری ها در جوار علم طب، سبب شده تا اعتماد جهانیان به این علم به طور گسترده ای افزایش یافته و علاقمندان به این طب، برای درمان بسیاری از بیماری ها، در جستجوی مداوا با این روش نیز باشند. از این رو آگاهی دشتن به فواید و مراحل درمانی بسیاری از بیماری ها با روش طب سنتی (طب اسلامی) به عنوان مکمل دانش پزشکان و ایجاد شخصیتی علمی درافراد علاقمند و به ویژه متخصصین حوزه های مربوطه از جمله مزایای طب اسلامی به شمار می آید، زیرا دانش تولید و بهره برداری از گیاهان دارویی در اکثر کشورهای جهان نهادینه شده و در جوار سایر علوم پزشکی، کاربردی شده است. و این خود برای این علم که ریشه در تاریخ چند هزار ساله بشریت داشته، و در کشورهای مختلف و بنا به اعتقادات و گیاهان دارویی موجود در هر سرزمین، از این گیاهان استفاده شایسته و بهینه بعمل آمده است، افتخار بزرگی به شماره می رود.

پیشرفت تکنولوژی در فراوری گیاهان دارویی، سوابق تاریخی درمان بیماری ها در قرن های گذشته توسط دانشمندان همان دوران و تلفیق طب سنتی با طب مدرن همراه با استانداردهایی دارویی جدیدی جهان معاصر، همه و همه سبب شده اند تا علم طب گیاهی همگام با سیار علوم زیستی پیشرفته کنونی از جایگاه بسیار والایی برخوردار گردد و در آینده نیز از روند رو به رشد و بسیار موفق و شایسته ای برخودار خواهد گشت.

در اکثر داروخانه های رسمی و وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی کشورمان، نیز همانند بسیاری از کشورهای پیشرفته جهان، داروهایی گیاه با استاندارد طبی به فروش می رسد و مردم نیز از آن ها استقبال شایانی می کنند. و این بیانگر آن است که اگر گیاهان سنتی و طب اسلامی بصورت قانون مند و در چارچب استانداردهای علمی جهان باشد و می تواند بسیار سودمند و موفق و در حد گسترده ای از این قابلیت استفاده شود و می تواند به عنوان فرصتی طلایی برای عموم مردم باشد. ولی اگر به صورت ناآگاهانه و غیر هوشمندانه مورد بحث و تجزیه و تحلیل قرار گیرد، به عنوان یک تهدید و تخریب در درمان نیازمندان جامعه قرار می گیرد.