سرماخوردگی ها، بیماری های مزاحمی هستند که اکثراً باید فقط منتظر ماند تا شرشان را کم کنند گهگاه ممکن است یک عفونت باکتریایی ثانویه در دستگاه تنفس به دنبال سرماخوردگی ایجاد شده، و درمان را الزامی سازد.

درمان

از آنجایی که سرماخوردگی یک عفونت ویروسی است، آنتی بیوتیک ها هیچ فایده ای ندارند. آنتی بیوتیک عمدتاً برروی عفونت های باکتریایی موثرند. سرماخوردگی معمولاً 3 الی 4 روز طول می کشد، اما ممکن است تا 10 الی 14 روز هم به طول انجامد، بنابراین درمان سرماخوردگی تا حدود زیادی نیاز به صبر و حوصله دارد.

برخی اقدامات می تواند به بهبودی شما از سرماخوردگی کمک کند. می توانید استراحت کنید. ماندن در منزل به پیشگیری از ابتلا دیگران کمک می کند. در یک اتاق گرم- نه داغ- با هوای مرطوب (توسط دستگاه تهویه یا بخور) استراحت کنید. برای رقیق کردن مخاط، فراوان آب بنوشید.بزرگسالان می توانند برای رفع کسالت و درد از آسپیرین استفاده کنند.کودکان بهتر است به جای آسپیرین از استامینوفن (تیلنول، یا انواع دیگر) استفاده کنند.

آب نبات های حاوی روی را اغلب به عنوان داروی سرماخوردگی مطرح می کنند اما، تا این لحظه هیچ مدرکی دال بر موثر بودن روی در سرماخوردگی به دست نیامده است. اگر هم می خواهید از روی استفاده کنید، آن را در عرض 24 ساعت پس از شروع نشانه ها مصرف کنید، تا بلکه مفید واقع شود. کودکان، زنان حامله و افراد مبتلا به بیماری های مزمن باید از مصرف روی اجتناب کنند، مگر آنکه بی خطر بودن آن برای آنها به تأیید رسیده باشد. آب نبات های روی در برخی افراد باعث تهوع می شوند.

درمان ها غیر استاندارد سرماخوردگی، داروهای ضد احتقان و شربت های ضد سرفه می توانند به رفع برخی از نشانه ها کمک کنند، اما این محصولات باعث معالجه سرماخوردگی یا بهبودی سریع تر آن نمی گردند . مواظب باشید در بچه های کم سن و سال از قطره ها یا اسپری های بینی استفاده نکنید- به جزء قطره های آب نمک یا اصطلاحاً سالین. غرغره با آب نمک گرم، چند بار در روز می تواند به رفع گلو دردکمک کند، بی حس کننده های موضعی بدون نسخه هم به رفع ناراحتی گلو کمک می کنند. مکیدن یک آب نبات سفت به حفظ نرمی و خشک نشدن گلو کمک می کند.