ریزش موی حاشیه ای (ریزش موی آستانه پیشانی)

این ناهنجاری، عاقبت عارضه ریزش غیر طبیعی مو ، در اثر استعمال بیگودیهای محکم در موها و یا صاف کردن مصنوعی موهای مجعد (این عمل بظاهر آرایشی بیشتر در بین دختران سیاه پوست مشاهده می شود)، می باشد.

در این نوع ریزش مو، مناطقی قرینه در طول خط پیشین مو و جلوی گوشها بی مو می گردند، و این ریزش مو و بی مویی در دو طرف سر بتدریج به طرف بالا و پیشانی گسترش یافته، یک ناحیه نواری شکل لخت و عاری از مو، به عرض 1-3 سانتی متر بوجود می آورد. در بعضی از مواقع، ممکن است، پوست خالی شده از مو (به شکل نوار)، تحریک شده، کبده ببندد. همچنین گاهی ممکن است، تعدادی موهای نازک و کوتاه در حاشیه نوار مزبور مشاهده شود.

بستن مو به مدل دم اسبی و یک یا دوگیس باف محکم موها، می تواند، ایجاد نوعی ریزش مشابه را بر روی شقیقه ها و پیشانی بنماید، که در آن گاهی ریزش موها با التهاب فولیکولها و بروز جوشها همراه است.

مدل مو تسبیحی (که در آن تسبیحهایی رنگی از میان گیس بافهای بسیار ظریف رد می شود)، نیز که امروزه طرفداران بسیاری در بین دختر خانمهای سیاه پوست آمریکائی دارد، می تواند، منجر به مناطق بی موی نظیرهم، در سر گردد.

همچنین در میان این قبیل ریزش های مو طاسی شانه داغ در خانمهایی مشاهده می شود، که عادت به استعمال شانه های داغ برای صاف کردن موهای مجعد دارند. این قسم از طاسی، به واسطه ی مناطق بیمو و همراه با بروز جوشها، مشخص می گردد، که از تاج (سر) به طرف حاشیه و کناره های سر گسترش می یابد.

آن دسته از خانمها که اغلب موهای خود را دم اسبی می بندند، در قسمت تجمع موهای بسته شده، هوا به اندازه کافی به پوست سر نمی رسد، و آن قسمت به شکل دایره ای، عاری از مو می گردد،و اگر با سنجاق زدن موها را در طرفین سر مهار کنند، پس از مدتی موهای طرفین سر ریزش خواهند داشت، و اگر از تل برای مهار موهای جلوی سر استفاده کنند، بعداز گذشت مدتی، جلوی سر به شکل تاج خالی خواهد شد. در هر صورت استفاده از این وسایل، آسیب مشترکی برای موها دارد، بدین معنی که اولاً تجمع موها در یک نقطه است، و جلوی تنفس پوست سر را در آن نقطه می گیرد، ثانیاً استفاده از این وسایل باعث فشار و کشش در موها می شود، که به مرور زمان ریشه ی موها ناتوان گشته، قدرت نگهداری موها را از دست می دهند، و بدین جهات موها دچار ریزش شده، سرانجام به کم مویی و خالی شدن سر می انجامد.