روش های مبارزه با حشراتی که سلامت انسان را به خطر می اندازد

مبارزه با کک :

کک ها هم مانند بعضی از حشرات دیگر که از خون انسان و حیوانات تغذیه می کنند، در انتقال بعضی از بیمرایها نقش موثری دارند. خطرناکترین بیماری که کک را مسؤول انتقال و انتشار آن می دانند طاعون انسانی است. کک ها موجب انتقال تیفوس تک گیر هم هستند و گاهی نقش میزبان واسطه را در انتقال بعضی کرم ها که انگل هستند به عهده دارند و سرانجام کک ها، گاهی به علت گزش و ایجاد جراحات پوستی موجب ناراحتی انسان می شوند.

برای مبارزه با کک در خانه باید حداکثر نظافت را مراعات کرد و اشکافها و ترکهای در و دیوار، فرشها و بطور کلی هر جایی را که برای رشد و نمو نوزاد کک مناسب باشد، تمیز نگه داشت. محلهای آلوده را می توان با حشره کش های مناسب سمپاشی کرد.

و- مبارزه با کنه :

کنه ها می توانند بیماریهای عفونی مختلفی نظیر تب راجعه را به انسان منتقل کنند. بعضی از کنه ها سمی هستند و گزیدن آنها ممکن است باعث فلج دامها گردد، به علاوه کنه ها روی گاوهای شیرده می چسبند و موجب کاهش تولید شیر می شوند. بطور کلی همه حیوانات جز ماهیها در معرض حمله کنه ها هستند.

برای مبارزه با کنه، سمپاشی محل زندگی حیوانات هرچند وقت یک بار لازم است. حمام دادن حیوانات با محلولهای کنه کش، سطح آلودگی را پایین می آورد. کنه کش های متعددی وجود دارند که می توان مورد استفاده قرار داد. نظافت خانه، رعایت اصول بهداشت و نگه داری حیوانات دور از محلهای مسکونی مفید است.

هـ- مبارزه با شپش :

شپش حشره ای خونخوار است. در انسان سه نوع، شپش سر، شپش بدن، شپش عانه (دستگاه تناسلی) دیده می شود. تخم شپش سر لابلای موهای سر و تخم شپش بدن روی درز لباسها گذاشته می شود.اصولاً شپش در افرادی دیده می شود که با عدم تعویض لباس و شست و شو مرتب بدن موجب یکنواخت ماندن حرارت پوست شده، محیط مناسبی برای زندگی شپش بخصوص در فصول سرد با پوشیدن چند لباس روی هم به وجود می آورند.

برای مبارزه با شپش، اولین شرط رعایت بهداشت و نظافت فردی است. در مورد شپش سرنگه داری موهای بلند در شرایطی که امکان استفاده از حمام به طور مرتب وجود ندارد، از عوامل مهم پرورش این حشره است. بنابراین در مورد مبتلایان زن، موهای سر کاملاً کوتاه و در مرود مردان موهای سر و صورت تراشیده شود. در مورد شپش عانه (دستگاه تناسلی) از بین بردن موهای زاید بدن ضروری است. در مورد شپش بدن استحمام مرتب، تعویض و شست و شوی مرتب لباسها، اطو کردن در زهای لباسها و در صورت امکان جوشانیدن البسه آلوده به شپش موجب از بین رفتن این حشره می شود. در صورت استفاده از حشره کش، تماس موها و پوست بدن و لباسهای زیر با سم (حشره کش) در درجه اول اهمیت قرار دارد. سمپاشی محیط زندگی ضرورتی ندارد. یادآوری این نکته ضروری است که بایستی منحصراً از حشره کش های مناسب برای مبارزه با شپش که از طرف مقامات بهداشتی توصیه می شود استفاده کرد.