تشخیص سرطان سینه متاستاتیک به اندازه کافی دشوار است. در حال حاضر باید به فکر ریزش مو پس از شیمی درمانی بود. هنگامیکه متخصصین پوست با سرطان سینه و درمان به روش شیمی درمانی مواجه می شوند ، بدون شک بیمار در رابطه با ریزش موی پس از آن نگرانی هایی دارد. بسیاری از بیماران مبتلا به دنبال راههایی جهت حفظ موهایشان پس از شیمی درمانی هستند و سوالات گوناگونی در این رابطه مطرح می کنند که آیا امکان آن وجود دارد یا خیر.

در ایالات متحده آمریکا از کلاه یخی استفاده می کنند. این کلاه در حین و بعد از شیمی درمانی بر روی سر بیمار قرار داده می شود. شیوه درمان به این شکل است که کف سر و فولیکول های مو را منجمد می کند و اغلبا از ریزش موی حاصل از شیمی درمانی جلوگیری می کنند.

اما خبر بد اینکه :

ـ این کلاه گران قیمت ، ناراحت کننده و عذاب آور هستند و هریک از آنها ممکن است چند صد دلار برای درمان هزینه داشته باشند.

ـ متاسفانه بسیاری از مردم ، متخصصین غدد و پرستاران شیمی درمانی از وجود این چنین کلاههایی اطلاع ندارند.

ـ برخی از بخش های شیمی درمانی در بیمارستان ها ممکن است فریزرهای مخصوص برای نگه داری از این کلاهها داشته باشند ، اما یافتن آن در برخی دیگر غیرممکن است.

ـ پوشش هزینه ها توسط بیمه نیز بعید است. این محصول توسط یک شرکت سوئدی ساخته شده است که توانست در ایالات متحده مورد تایید قرار گیرد اما همچنان در کشورهای اروپایی مورد مصرف ندارد.

اگر شما تحت درمان شیمی درمانی هستید و در فکر از دست دادن موهای خود می باشید در این میان دانستن نکاتی در رابطه با این کلاه سرد مفید است.

آیا کلاه سرد واقعا موثر است؟

مطالعات صورت گرفته نشان می دهد که کلاه سرد سبب کاهش ریزش مو می شود اما نه کاملا. پوست سر خنک شده بطور قابل توجهی از ریزش مو می کاهد. با این حال در حدود نیمی از زنان به کلاه گیس و پوستیژ نیاز دارند تا زمان نمایان شدن اثر مطلوب.

مطالعاتی بر روی 9 بیمار مبتلا به سرطان پستان انجام گرفته است که نشان می دهد در طول شیمی درمانی با وجود کلاه سرد حداقل ریزش مو را تجربه کرده اند. اثربخشی پوست سر خنک کننده برای حفظ مو در حین شیمی درمانی بستگی به دوز و نوع شیمی درمانی دارد. نقش دما را نیز نباید نادیده گرفت. حفظ مو نیاز به درجه حرارت پوست سر کمتر از 22 درجه سانتی گراد و یا در حدود 71 درجه فارنهایت دارد.