با درمان صحیح و فقدان عوارض پیش آگهی بیماری خوب است، اما پرده یا غشاء خاکستری دیفتری در راه هوایی فوقانی می تواند خطرساز باشد زیرا امکان مسدود شدن مسیر تنفس توسط آن وجود دارد.

به علاوه این بیماری می تواند باعث نوعی عفونت قلبی جدی موسوم به میوکاردیت (التهاب عضله قلب) شود. گاهی اوقات این باکتری با درگیر ساختن اعصاب جمجمه ای باعث تکلم تو دماغی، برگشت غذا از معده و ناتوانی در بلع می گردد.این اتفاق به ندرت مرگبار است مگر اینکه فلج عضلات تنفسی را به دنبال داشته باشد. اگر بیمار از این عوارض جان سالم به در برد. بهبودی او کند اما کامل خواهد بود.

درمان اگر دیفتری گرفته اید، دریافت آنتی توکسین (پادزهر) دیفتری بسیار ضروری است. ممکن است برای درمان عفونت و پیشگیری از اینکه ناقل باکتری بشوید، آنتی بیوتیک هم برای شما تجویز شود. شما به استراحت در بستر و 10 الی 14 روز ایزولاسیون (جدا ماندن از سایر افراد) احتیاج دارید.

پیشگیری

واکسن دیفتری می تواند از ابتلا به این بیماری جلوگیری کند. این واکسن به طور معمول در دوران طفولیت به همراه واکسن سیاه سرفه و کزاز تزریق می شود که به مجموع آنها اصطلاحاً واکسن ثلاث (DTaP) گفته می شود. واکسن دیفتری بسیار موثر است.دوز یاد آور هم 10 سال تزریق می شود، به خصوص اگر قصد سفر به مناطق دیفتری خیز را در داشته باشید.