نقرس

برای افراد مبتلی به نقرس کشمش و شیر نافع است همچنین خرمای خشک برای این بیماری مفید هست.

تب

عصاره تازه میوه ها برای بیماران مبتلی به تب بسیار نافع است به خصوص مصرف عصاره پرتقال و سیب درین گونه موارد مفید است. موقعی که پوست بدن مریضی، خشک و گرم و لبانش خشک است بایستی به مقادیر زیاد به او پرتقال خوراند و با مصرف آب پرتقال حرارت بدن او پایین می آید.

تب صفرایی و آنفلوآنزا

چون توانایی جهاز هاضمه بیماران مبتلی به تب خیلی کم است لذا به آنها باید غذاهایی داده شود که مقدار پروتئین آن خیلی کم باشد تا غذا زودتر هضم و جذب گردد.

پرتقال حداقل (یک درصد) پروتئین دارد، لذا باید درین گونه موارد مقداری عصاره پرتقال به بیمار داد. آب پرتقال علاوه بر رفع عطش بیمار تب دار، او را از شر باکتری های مضر نجات می دهد.

تب های بثوری

لیمونادی که قبلا دستور آن را گفتیم برای کلیه تبهای بثوری از قبیل آبله، مخملک، سرخک و غیره مفید است.

خشکی لب ها

هرگاه بر اثر تشنگی مفرط دهان بیمار خشک شود، گلیسرین را با مقداری لیموترش مخلوط نموده روی لب بیمار بمالید تا خشکی لب برطرف شود.

تشنگی مفرط

تشنگی مفرط را می توان با دادن عصاره سیب مخلوط با آب برطرف کرد.

تقویت قوه باه

در هند برای تقویت قوه باه و لینت مزاج مقداری مویز سیاه تازه را پاک نموده و آن را در شیر می ریزند و می خورند. این شربت خوشمزه باید تا چند روز ادامه یابد تا نتیجه بخش شود.

چنان چه شربت فوق بیش از اندازه لینت مزاج آورد باید به جای شیر، از آب استفاده کرد.

بهترین راه درمان ضعف قوه باه تقویت قلب، کبد، مغز، کلیه و جهاز هاضمه است.در اینجا هم اثر میوه های خیلی بیشتر از اثر داروهاست. میوه هایی از قبیل، سیب، انبه، انگور، موز و قیسی برای این منظور بسیار نافع است. مغز بادام، پسته، گردو و فندق و خرما نیز فایده فوق العاده دارد.