درمان بیماری از نظر پزشکی و از طریق طب سنتی

‏همان طور که گفته شد نوع اول بیماری قند را نمی توان با داروهای گیاهی و رژیم غذایی معالجه کرد و شخص حتما باید از انسولین استفاده کند ولی با استفاده از یک رژیم صحیح غذایی و گیاهی می توان مقدار انسولین دارویی را کاهش داد. ولی نوع دوم بیماری قند را کاملا می توان با رژیم دارویی و غذایی و گیاهان دارویی معالجه کرد و شخص احتیاجی به دارو نخواهد داشت.

‏دارو های طبی شایع شامل قرص های گلیبن کلامید و متفورمین می باشد. درمرحله اول کسانی که اضافه وزن دارند باید وزن خود را پایین بیاورند واز خوردن شکر، شیرینی، مواد نشاسته ای تصفیه شده و ساده اجتاب نماید، و به جای از از غذاهای دارای الیاف زیاد مانند: جو دو سر، حبوبات (نخود و لوبیا)، بامیه، شاهی وگز روغنی استفاده کنند.

‏سیب دارای ماده ای به نام پکتین می باشد که مملو از الیاف قابل حل در آب است. خوردن دو عدد سیب قبل از غذا مقدارانسولین مصرفی را کاهش می دهد. آب آرتیشو در پایین آوردن قند خون بسیارمؤثراست زیرا دارای اینولین می باشد. چربی های اشباع نشده مانند روغن کتان و روغن ماهی سالمون در متعادل کردن قند خون اثر مفید دارند.

‏ازگیاهانی که قند خون را پایین می آورند می توان از تخم شبلیله نام برد که ترشح انسولین را در بدن افزایش می دهد. یک قاشق چای خوری ازگیاه فوق را در یک لیوان آب جوش ریخته وبه مدت پنج دقیقه جوشانده و بعد از هر غذایی نوشیده شود.

‏گیاهان دیگری که در پایین آوردن تند خون موثرند عبارتند از: برگ درخت گردو،گزنه وگل قاصدک، شیرین بیان، سوما وقره قات.

‏انبه میوه ای است که قند را یک باره بالا می برد، پس بهتر است مصرف نشود. اما فندق، لوبیا قرمز، قارچ، برگ انجیر، ریواس باعث تنظیم قند خون می شوند. مقدار قند زغال اخته کم است درنتیجه برای افراد دیابتی و چاق مشکلی ایجاد نمی کند و مصرف جوشانده برگ از با گل توت فرنگی برای درمان دیابت مؤثر است. مصرف ادویه کاری در پیش گیری از دیابت در افراد مستعد ابتلا به این ‏بیماری مؤثر است. همچنین برای تولید مکمل های پیش گیری کننده از دیابت استفاده می شود.

‏سیر، گشنیز و بادمجان به علت داشتن فیبر زیاد و کربوهیدرات قابل حل درون آن وهمچنین بیوفلاوونوئید زیاد برای کنترل دیابت بسیار مؤثر هستند. مصرف گیاهانی نظیر اکلیل کوهی، بابا آدم، بولاغ اوتی، مریم گلی و مریم نخودی باعث کاهش قند خون می شوند.