علایم ونشانه ها

• دوره های گذاریی از درد فوق العاده شدید و جانکاه در ناحیه لب ها، لثه ها گونه چانه یا به ندرت، پیشانی درد عصب سه قلو، که به آن «تیک دولورو» یا تیک دردناک هم می گویند نوعی درد راجعه رد یک طرف صورت است. این درد را - که از یک یا چند شاخه از نصب عصب زوج پنجم (سه قلو) نشأت می گیرد- می توان به صورت احساس دریدگی، فرورفتن یک شیء نوک نیز دارت یا پریدگی تیزی در قسمتی از صورت توصیف کرد.یک حمله تیک دولورو ممکن است چند ثانیه دقیقه به طول انجامد. شدت این درد می تواند باعث انقباض و درهم کشیدگی عضلات صورت شود، و از همین روست که تعبیر تیک دردناک را برای آن به کار می برند. حملات این درد ممکن است تا چندین روز، هفته یا ماه گریبان گیر فرد باشند.

در بسیاری از موارد، درد عصب سه قلو، با یک رگ خونی که این عصب را تحت فشار قرارداده یا دور قسمتی از آن پیچ خورده، ارتباط مستقیمی داشته است. گاهی هم علت درد، توموری است که بر غلاف عصب فشار وارد می کند.

این حملات دردناک ممکن است خود به خودی باشند.در مواردی هم یک تحریک جزئی ناحیه صورت مثل مسواک زدن، اصلاح کردن یا آرایش کردن می تواند به بروز این حملات منجر گردد. درد ممکن است به منطقه نسبتاً کوچکی از صورت محدود باشد، یا ممکن است به سرعت، منطقه وسیع تری را درگیر کند. اما همیشه محدود به حوزه انشعابات حسی عصب سه قلو است.

این اختلال اکثراً در افراد بالای 50 سال و غالباً بعداز سن 70 سالگی دیده می شود. زنان سه برابر مردان شانس ابتلا به این بیماری را دارند. به دلایل نامعلومی، این بیماری بیشتر در سمت راست صورت اتفاق می افتد تا طرف چپ و هیچ گاه به طور همزمان دو طرف صورت را درگیر نمی کند.