خطر ابتلا به عفونت ناشی از رابطه جنسی در حین قاعدگی

در صورت داشتن رابطه شما همچنان در معرض ابتلا به عفونت ناحیه تناسلی و یا HIV هستید زیرا این ویروس ممکن است در خون قاعدگی شما موجود باشد.بنابراین پزشکان استفاده از کاندوم را برای کاهش خطر ابتلا توصیه می کنند.

پزشکان متخصص زنان معتقدند که هر مایع بدن می تواند ویروس HIV و امراض مقاربتی جنسی را با خود حمل کند و در دوران قاعدگی گردنه رحم کمی باز می شود که ویروس ها براحتی از آن عبور می کنند.در نتیجه بهتر است از کاندوم استفاده شود. بطور کلی در این دوره ممکن است شما بیشتر مستعد خطر ابتلا به برخی از عفونت ها باشید زیرا سطح PH خون در این مدت افزایش می یابد.

علائم عفونت قارچی واژن به احتمال زیاد یک هفته قبل از شروع پریود خود را نشان می دهد و مقاربت در طول این زمان می تواند علائم را تشدید کند. اما شواهد نشان می دهد که خطر ابتلا به این عفونت قارچی در صورت برقراری رابطه در دوران قاعدگی بسیار کم است.

همچنین عفونت ادراری شدید نیز وجود دارد.برخی از زنان پس از مقاربت بیشتر از سایرین در معرض ابتلا به عفونت های ادراری قرار می گیرند. این چون یک عفونت باکتریایی است براحتی مسیر مثانه را طی می کند و فرد در اثر مقاربت در دوران قاعدگی به این عفونت مبتلا می شود.

خطر بارداری در این دوران

برقراری رابطه جنسی زمانیکه عادت ماهانه هستید در بارداری تاثیر نمی گذارد به این معنا که در دوران قاعدگی چند روز تخمک گذاری متوقف می شود اما استثنا نیز وجود دارد. اگر که چرخه قاعدگی شما کوتاه است مثلا 21 تا 24 روز است و شما در اواخر دوره رابطه جنسی داشته اید ، اسپرم ها می توانند بمدت 5 روز بطور زنده در واژن بمانند.بنابراین بارداری محتمل است.اما اگر قصد بچه دار شدن دارید این دوران یک زمان مناسب برای برقراری رابطه جهت رسیدن به این هدف نیست.