برس زدن به ابروها و مژه ها در رشد آنها تأثیر دارد. برای پر پشتی ابروها و مژه ها، با یک برس کوچک و تمیز، روزی چند بار مژه ها و ابروهایتان را برس بزنید.

اگر موی مژه و ابروی شما کم پشت و کوتاه است، برای تقویت آنها از روغن کرچک یا روغن نارگیل استفاده کنید؛ به این ترتیب که هرشب مژه ها و ابروهایتان را با مقدار کمی روغن کرچک یا نارگیل چرب کنید.

برای بهداشت چشم باید به نکات زیر توجه کنید:

1- نظافت چشم رعایت شود :

دست و صورت، خصوصاً دستها روزی چند بار با آب و صابون شسته شود. از شستن دست و صورت در آبهای روان و نامطمئن خود داری شود. از دستمال و حوله دیگرا ن استفاده شود. از نشستن مگس روی صورت جلوگیری شود. همیشه باید از بالش مخصوص خود استفاده کرد و روبالشی را مرتباً شست و اطو نمود.

2- از خسته کردن چشمها پرهیز شود.

از خواندن نوشته های ریز خودداری شود. مطالعه، در نور کافی انجام شود. هنگام مطالعه صفحه خواندنی در زاویه مناسب و تقریباً 30 تا 40 سانتی متر دور از چشم قرار داده شود. از نگاه کردن زیاد به پرده سینما و تلویزیون پرهیز شود. در موقع مسافرت با اتومبیل و سایر وسائط نقلیه، از مطالعه خودداری گردد.

3- از عواملی که سلامت چشمها را تهدید می کند دوری شود :

باید دانست که استفاده از مواد منفجره مانند ترقه برای چشم خطرناک است. آفتاب، باد و گرد وخاک به چشمها آسیب می رسانند. خیره شدن به نور شدید مانند نور خورشید، چراغ توری و لامپ های پرنور برای چشم مضر است. استفاده از عینک در مواقع لزوم مانند تابش آفتاب شدید، ضروری است.

چگونه متوجه می شویم که چشمها سالم نیست ؟

اگر برای خوب دیدن لازم باشد که کتاب را خیلی نزدیک یا خیلی دور به چشم نگاه داشت. اگر اشیاء و نوشته را در فاصله معمولی نتوان تشخیص داد. اگر متناظر دور را بخوبی نتوان مشاهده کرد و یا هنگام نگاه کردن به دور احساس ناراحتی کرد. اگر در هنگام غروب آفتاب نتوان بخوبی دید اگر احساس شد که چشم زود خسته می شود. اگر گاهی سردرد عارض گردد و این سردرد بیشتر هنگام غروب باشد. اگر چشم خارش و سوزش داشته باشد و یا درد بگیرد. اگر صبحها هنگام بیدار شدن، در گوشه چشم ترشح شود. اگر صبحها هنگام بیدار شدن، در گوشه چشم ترشح جمع شود.

بنابراین این باید به ناراحتیهای چشمی توجه نمود و در صورت لزوم به چشم پزشک مراجعه کرد.