در دوران کودکی اندام دختران و پسران تقریباً یکسان بوده و تفاوتی چشمگیری باهم ندارند، ولی با شروع روند بلوغ و ترشح هورمون های جنسی و تاثیر گذاری آنها بر سیستم عضلانی استخوانی و چربی بدن فرم بدن دختران و پسران از هم متفاوت شده وبدن دختران به شکل زنانه تغییر می کند. لگن در دختران بزرگ و پهن شده و شکل زنانه بخود می گیرد؛ که در اصطلاح پزشکی به آن لگن ژنیکوئید (زنانه ) می گویند. این در حالی است که لگن پسران طویل شده و اصلاحاً حالت آندروئید (مردانه ) پیدا می کند. چربی بدن در دختران بیشتر در نواحی باسن و ران ها و بازوها تجمع پیدا می کند.

جوش

با وقوع بلوغ، به دلیل افزایش چربی پوست و عملکرد هورمون های آندروژنیک (مردانه )، در نواحی مختلف بدن مثل صورت، پشت، سربازوها و... جوش هایی ظاهر می شوند. میزان این جوش ها و نحوه پراکندگی آنها در بدن و زمان بر طرف شدن آنها در افراد مختلف، متغیر می باشد. در برخی از افراد این جوش ها فقط در زمان قبل از قاعدگی دیده می شوند. در بعضی دیگر جوش ها بدتر شده، عفونت می کنند، باید به نوجوانانی که در گیر چنین مشکلی هستند متذکر شویم که دستکاری این جوش ها جز اینکه وضع را بدتر کند، حاصلی نخواهد داشت.

نکته: جوش هایی که در نواحی بالای لب فوقانی و اطراف بینی وجود دارند، نباید به هیچ عنوان دستکاری شوند، چرا که در این نواحی اعصابی وجود دارند که مستقیماً به مغز راه می یابند و دستکاری این جوش ها باعث تحریک و عفونی شدن این اعصاب شده که می تواند عفونت را به مغزهم منتقل کند.

بوی بد بدن

در طی روند بلوغ به دلیل تکامل غدد چربی و عرق، ترشحات این غدد پوستی افزایش یافته و در نتیجه منجر به ایجاد بوی بد بدن می شوند. ترشحات دستگاه تناسلی نیز در این دوره افزایش یافته و خود عاملی برای ایجاد بوی بد بدن می باشد.این حالت ممکن است برای نوجوان نارحت کننده باشد، با رعایت توصیه های بهداشتی می توان به کنترل این مسئله کمک کرد.

بوی بد دهان

بوی بد دهان می تواند علل مختلفی داشه باشد، یکی از این علل تغییراتی است که در سطح هورمون های خونی به هنگام بلوغ صورت می گیرد واین می تواند حضور نوجوان را در جمع خانواده و دوستان مشکل گرداند. از سایر عللی که می تواند به ایجاد بوی بد دهان منجر شود می توان به پوسیدگی دندان ها، اختلالات لثه، وجود مواد غذایی در سطح میکروسکوپی بین شیارهای زبان، وجود هر گونه شی خارجی در دهان اعم از سیم های اورتودنسی، دندان مصنوعی، عفونت گلو، برخی بیماری های دستگاه تنفسی ( ریه ، راهای تنفسی مانند نای و برونش ها)، وجود عفونت در سینوسها، استعمال سیگار و سوء مصرف مواد، بعضی از اختلالات دستگاه گوارشی و......

ترشحات دستگاه تناسلی

به طور طبیعی دستگاه تناسلی زنان دارای ترشحات می باشد که قسمتی از آن مربوط به غدد ترشحی داخل رحم و بقیه آن مربوط به غدد بقیه نواحی تناسلی می باشد. در طی یک سیکل قاعدگی طبیعی و بارور، فرد حدود 10 روز شاهد خروج ترشحات زیاد و با قابلیت کش سانی که در اثر هورمون های تخمدانی ایجاد شده و نشانه باروری می باشد، ظاهر این ترشحات آبکی به رنگ شیشه ای یا کمی متمایل به سفید (با رگه های سفید رنگ در زمینه شیشه ای ) بوده و بوی خاصی نیز دارد. این ترشحات عفونی نبوده ولی ممکن است به دلیل زیاد بودن وخیس بودن طولانی مدت لباس زیر، محیط را برای رشد قارچ ها مساعد سازد.

در این میان اگر فرد شاهد ترشحاتی با ویژگی های غیر از موارد گفته شده بود؛ مثلاً رنگ ترشحات زرد یا مایل به سبز بود، یا بوی تعفن داشت و یا اینکه ظاهر پنیری شکل داشت، یا با خارش فراوان و یا سوزش نیز همراه بود؛ هر کدام از این موارد می تواند مطرح کننده نوعی عفونت در ناحیه تناسلی باشد، بنابر این توصیه می شود که بلافاصله پس از مشاهد ترشحاتی با این ویژگیها، فرد به ماما یا پزشک زنان مراجعه نماید.