در سال 2000، سازمان بهداشت جهانی تعداد مبتلایان به دیابت را در سراسر جهان، حداقل 171 میلیون نفر (8/2 درصد جمعیت دنیا) اعلام کرد. میزان بروز این بیماری به طور سریع در حال افزایش است و تخمین زده می شود تا سال 2030 به دو برابر برسد.دیابت قندی در تمام جهان دیده می شود ولی در کشورهای پیشرفته تر (به ویژه دیابت نوع 2 شایع تر است.

انتظار می رود بیشترین میزان بروز بیماری تا سال 2030 در آسیا و آفریقا روی دهد. شهر نشینی و تغییرات نحوه ی زندگی و احتمالاً مهم تر از همه، «رژیم غذایی غربی» عامل افزایش میزان بروز دیابت در کشورهای در حال توسعه دانسته شده اند.

در سال 2005 تنها در ایالات متحده 8/20 میلیون نفر مبتلا به دیابت بوده اند و بر اساس گزارش انجمن دیابت آمریکا حدود 2/6 میلیون فرد مبتلا به دیابت تشخیص داده نشده و حدود 41 میلیون فرد پیش - دیابتی (پره دیابتیک) وجود دارد. البته معیارهای تشخیص دیابت در ایالات متحده به نحوی هستند که بیماری زودتر شناسایی می شود.دیابت فقط در ایالات متحده سالیانه 132 میلیارد دلار هزینه دبر دارد.

انجمن دیابت آمریکا اعلام کرده است که از هر 3 نفر آمریکایی متولد شده پس از سال 2000 یک نفر در طول عمر خود مبتلا به دیابت خواهند شد. براساس آمار انجمن دیابت آمریکا تقریباً 3/18 درصد (6/8 میلیون نفر) از آمریکایی های بالای 60سال مبتلا به دیابت هستند . شیوع دیابت قندی با افزایش سن بیشتر می شود و با بیشتر شدن افراد مسن انتظار می رود تعداد مبتلایان به دیابت نیز ازدیاد پیدا کند. 18 تا 20 درصد افراد بالای 65 سال دچار هستند.