تضمین سلامتی و زیبا شدن موها با سرخیز بودن

به هر صورت، ارایه این نظریه، نیاز به تحقیق ژرفتری دارد، که ما آن را، برعهده صاحب نظران و محققان علوم طبیعی واگذارده، به بحث اصلی خود می پردازیم حال دیگر، فواید این زمانبندی را، فهرست وار ذکر می نماییم :

  1. شخص را سحرخیز بار می آورد که این خود موهبتی بزرگ بوده، شاهد آن، ضرب المثل معروف حکیم بوذرجمهر می باشد (سحرخیز باش تا کامروا باشی)
  2. این زمان، معمولاً جز و اوقات مرده، به حساب می آید و شخص می تواند از این وقت بلا استفاده که اغلب در خواب سپری می شود استفاده کرده، کار مفید و لازمی را انجام دهد.
  3. در این زمان، برخاستن از خواب و استحمام باعث می شود، قطرات عرقی که در طول شب، از قسمتهای مختلف پوست بدن از جمله سر، تراوش گردیده و خشک شده است که معمولاً لایه چسبناکی را برسطح پوست و روی منافذ آن تشکیل داده، مزاحمی برای اعمال طبیعی پوست و اکسیژن گیری طبیعی آن محسوب می شوند از روی سطح بدن زدوده گردیده و نتیجتاً بوی نامطبوع حاصل نیز دفع شده، پوست تن در لحظات آغازین روز، با نشاط بیشتری به نفع سلامت بدن ، فعالیت خود را آغاز نماید.
  4. پس از استحمام در این زمان پوست سر ، کاملاً تمیز شده، و در واقع، همانطوری که ما از خواب بیدار شده ایم، موها نیز از حالت کسالت و رکود خارج گردیده اند، نیز همانطوری که ما هر روز پس از برخاستن از بستر خواب، با شستن دست و روی خود، پایانی بر شب گذشته کشیده و روزی دیگر را آغاز نموده، با اینکار احساس نشاط می نماییم، موها نیز پس از این شستشو، تمیز و سرحال شده، برای فعالیت، رشد و نمو آماده تر می شوند.
  5. ژولیدگی موها از بین رفته این اعضاء، حالت طبیعی خود را باز یافته در روند طبیعی خویش، سبک الانه عمل می نمایند.

ما برای بقا و زندگی در کنار عوامل جنبی دیگر همواره به دو عامل مهم احتیاج داریم، یکی منبع انرژی خورشیدی که به کره خاکی زمین نور، حرارت و .... می دهد، و در واقع با تأمین انرژی مورد لزوم گیاهان، زمینه تهیه غذای مورد نیاز را فراهم می آورد، (غیر مستقیم) و با تابش به پوست بدن آدمی و دیگر جانوران، منجر به تولید ویتامینهای مورد نیاز بدن می گردد (مستقیم و دیگری اکسیژن هوا که ما و تمام کره زمین در آن غوطه ور و از آن بهره مندیم.

معمولاً در طول روز هر دوی این عوامل کم و بیش قابل دسترس می باشند، بنابراین ما اکثر فعالیتها و کوششهای بدنی و فکری و .... خود را در این قسمت از شبانه روز انجام میدهیم و بالطبع از انرژی و اکسیژن کافی، که از جمله لوازم مهم انجام این اعمال اند، برخوردار هستیم، و هنگام شب را که از نور خورشید محرومیم و اکسیژن هوا هم نسبتاً کم است (بعلت مصرف این گاز توسط گیاهان در شب هنگام) به استراحت و خواب اختصاص می دهیم، و این برنامه ای از پیش تعیین شده است، که طبیعت در طول حیات بشری به وی آموخته است.

البته محرومیت از نور و انرژی خورشید و اکسیژن هوا در شب و برخورداری از آنها در روز، در تمام مدت این دو مقطع شبانه روز، یکسان نیست، بطوریکه در موارد اکسیژن هوا، بیشترین بهره مندی در سپیده دم و کمترین انتفاع در پایان شب می باشد، و در مورد خورشید نیز شدت نور افشانی و انرژی بخشی در ساعات مختلف روز متفاوت بوده، در طول شب تا آخرین دقایق، هنوز آثاری هرچند بمقدار کم از انرژی گرمایی آن محسوس و ملموس است.

می بینیم، که انتهای شب، چه از لحاظ انرژی خورشیدی و چه از نظر اکسیژن در فقر شدید بسر می برد (گاهی مرگ و میرهای طبیعی که در انتهای شب رخ می دهد، ریشه در این کمبود انرژی و اکسیژن دارد) و بالعکس هنگام سپیده دم با وفور اکسیژن متصاعد شده از گیاهان (توضیح داده شد) و زمان طلوع با نور ملایم و جانبخش خورشید همراه است. لذا، خوبست از این موهبت طبیعی در هنگام صبحگاهان حتی الامکان استفاده نمود و با سحرخیزی و استحمام در این مقطع زمانی کاملاً بهره مند شد.