علایم و نشانه ها

• فقدان تدریجی قدرت و هماهنگی عضلات یک یا چند اندام • انقباضات یا هم کشیدگی های عضلانی • گام هایی که رفته رفته نرمی و ظرافت خود را از دست می دهند • مشکل بلع ، تکلم یا تنفس

سندرم شارکو(ای-ال-اس) نوعی زوال پیشرونده سلول های عصبی مغز و طناب نخاعی است که مسؤول کنترل عضلات ارادی شما هستند این بیماری را بیشتر به افتخار لوگریک بیس بالیست معروف امریکایی و عضو تیم یانکی های نیویورک که در سال (1939) از بیماری ای-ال- اس جان باخت به همین نام (بیماری لوگریک) معرفی می کنند.

سلول های عصبی درگیر، تحلیل رفته و ناپدید می شوند بدون اینکه با علامت غیرطبیعی دیگری همراه باشند عضلات هم در پی نابودی اعصاب تحریک کننده آنها ضعیف و نحیف می شوند.

در حدود30000 امریکایی ای- ال -اس دارند، در سرتاسر جهان گزارش هایی از ابتلا به این بیماری وجود دارد و به نظر می رسد زنان و مردان به یک نسبت به این بیماری مبتلا می شوند در برخی از موارد وراثتی ای- ال- اس، نوعی ژن معیوب شناسایی شده است. این بیماری واگیردار نیست .

بروز بیماری غالباً تدریجی است و عموماً ضعف فرآینده های در اندام ها به ویژه در یک دست ایجاد می شود. بعداً ممکن است سایر اندام ها هم درگیر شوند. این حادثه ممکن است با انقباض و رگفتگی عضلات همراه باشد.با پیشرفت ای-ال- اس احتمال درگیری عضلات بیشتر و به دنبال آن فلج کامل هم وجود دارد.این بیماری در نهایت، عضلات نیمه آزادی مثل عضلات مخصوص جویدن، بلع، تکلم و تنفس را نیز درگیر می سازد.

تشخیص

اغلب پیش از مراجعه افراد به پزشک، بیماری به اندازه کافی پیشرفت کرده است. در چنین اوضاع و احوالی پزشک قادر خواهد بود براساس علایم و نشانه ها به تشخیص دست یابد، ممکن است برای بررسی آسیب عصبی یک نوار عضله (ای- ام جی) برای شما در خواست شود.

بیماری لوگریک تا چه حد جدی است ؟

بیماری لوگریک (ای- ال- اس) نوعی اختلال زوال گرای مزمن است که رفته رفته و خیم تر می شود. اکثر افراد مبتلا به ای -ال - اس از نارسایی تنفسی ناشی از فلج عضلات تنفسی می میرند. گاهی اوقات علت قطع تنفس در این افراد فرودادن (اسپیره کردن) ذرات غذا یا ترشحات دهانی به داخل ریه ها است. به طور کلی ، مرگ در عرض 2 ال 10 سال پس از تشخیص حادثه می شود و از هر 5 بیمار مبتلا به ای - ال - اس تنها یک نفر بیش از 5 سال زنده می ماند.

درمان

ای - ال- اس هیچ علاجی ندارد. درمان های مجزا و انفرادی برای حفظ عملکرد عضله و سلامت کلی در طول مراحل ابتدایی بیماری موثر واقع می شوند. ای - ال - اس بر ذهن شما تأثیری نمی گذارد وامکان برخوداری از یک زندگی پر بار و لذت بخش حتی تا سال ها پس ز آغاز بیماری وجود دارد. از عوارض ناشی از فرو دادن غذا و بزاق به داخل نای (تراشه) می توان با وارد کردن لوله ای به داخل معده از طریق دیواره شکم و تجویز غذاهای مایع بدین وسیله جلوگیری کرد.

سازمان غذا و دارو، داروی و ریلوزول (ریلوتک) را برای درمان ای- ال- اس مور تأیید قرار داده است. این دارو می تواند در برخی از افراد پیشرفت بیماری را تا حدودی کند سازد. حمایت های روحی روانی از جانب خانواده و دوستان بسیار حایز اهمیت است.