بنیاد سلامت جهانی تخمین زده سالانه 7 میلیون نفر در اثر آلودگی هوا جان خود را از دست می دهند . اخبار این روزها ، زمان بیشتری را به گزارش هایی درباره ی آلودگی هوا اختصاص می دهد و مردم آگاهی بیشتری درباره اثرات سوء آن بر سلامتی کسب کرده اند . این مشکل که ابتدا در کشورهای در حال توسعه دیده می شد ، امروزه به مشکلی جهانی و برطرف کردن آن به یکی از بزرگترین نگرانی ها تبدیل شده است . حتی در مناطقی که از این نظر بی خطر محسوب می شوند ، شغل شما ممکن است برایتان خطراتی ایجاد نماید . برای مثال کسانی که در معرض دود سوخت های فسیلی هستند ، بیشتربه بیماری های تنفسی مبتلا می شوند .

چطور آلودگی هوا سلامت شما را به خطر می اندازد ؟ وقتی در هوای آلوده نفس می کشید ، ذرات معلق و دیگر آلودگی ها به ریه و مجاری تنفسی شما نفوذ می کنند و آن را ملتهب می سازند . همین التهاب بیماری های تنفسی مثل برونشیت مزمن ، امفیزم ، سرطان ریه ، آسم ، تنگی نفس و همچنین بیماری های قلبی را بوجود می آورند . اگر از قبل دچار بیماری قلبی و یا تنفسی بوده اید ، آلودگی می تواند بیماری شما را تشدید کند . البته برخی از انواع ماسک از مجاری تنفسی در برابر آلودگی هوا حفاظت می نمایند . همچنین راهکارهایی برای بازیابی سلامتی و رهایی از آسیب های این آلودگی وجود دارد . تحقیقات نشان می دهند برخی از انواع مواد غذایی که سرشار از ویتامین C و E هستند به شما در پاکسازی ریه ها کمک می کنند . زیرا این مواد در دسته ی غذاهای ضد التهاب و آنتی اکسیدان قرار می گیرند . در این قسمت به برخی از این مواد غذایی اشاره می کنیم :

روغن زیتون ویتامین E موجود در روغن زیتون عملکرد ریه ها را بهبود می بخشد . همچنین در روغن زیتون اسید چرب هایی وجود دارد که به کاهش التهاب کمک می کنند . از آنجایی که گرما ماهیت شیمیایی روغن زیتون را تغییر می دهد و بسیاری از خواص آن را از بین می برد ، بهترین راه مصرف این روغن به صورت خام و در سالاد است .

بذر کتان در بذر کتان میزان زیادی فیتواستروژن و اسید چرب امگا 3 یافت می شود . فیتواستروژن آنتی اکسیدانی است که به کاهش علایم آسم و دیگر واکنش های آلرژیک کمک می کند . می توانید بذر کتان را به سالاد و یا غذاهای پخته شده ی خود اضافه کنید .

آووکادو محققان میزان اثر گذاری ویتامین E در کاهش بیماری های تنفسی را طی یک رشته تحقیقات مورد بررسی قرار دادند . آنها دریافتند سطح این ویتامین در افراد مبتلا به بیماری های تنفسی مثل آسم پایین تر از حد معمول است . بنابراین مصرف مواد غذایی سرشار از این ویتامین مثل آووکادو و اسفناج برخی از آسیب های آلودگی ها و اثرات آن بر ریه ها را از بین می برد.

بروکلی مطالعات نشان می دهند ، بدن افرادی که به طور منظم بروکلی می خورند قادر به دفع سموم ناشی از آلودگی هوا و ذرات معلق می باشد . این دفع را می توان در نتیجه وجود سولفورافان ، یک ترکیب ضد سرطان ، در بروکلی دانست .

علاوه بر بروکلی ، دیگر سبزیجات حاوی این ماده نیز برای از بین بردن اثرات آلودگی هوا موثرند .

گوجه فرنگی رژیم غذایی شما باید سرشار از گوجه فرنگی تازه باشد . لیکوپن موجود در گوجه فرنگی آنتی اکسیدانی است که از بروز بیماری های تنفسی پیشگیری می نماید .