وقتی صحبت از استفاده از روغن های مختلف برای مو می شود ، شما انتخاب های زیادی پیش روی خود دارید . چه به دنبال پرپشتی موها هستید ، چه می خواهید شوره ی سر را درمان کنید و یا درخشندگی و لطافت موها را مد نظر داشته باشید ، روغن های درمانی بسیار مفید تر و بی خطر تر از محصولات مراقبتی متداول مو هستند .

این روغن ها از نظر هزینه هم مناسب می باشند . روغن مورد علاقه ی شما نه تنها به تغذیه ی مو کمک می کند ، بلکه برای کاهش استرس ، بهبود درد و بیماری ها و عفونت های پوست نیز مفید خواهد بود . علاوه بر این ، روغن های درمانی همگی طبیعی هستند و این یعنی موهای شما به دور از مواد شیمیایی خواهد ماند و با داروهای شیمیایی به محیط زیست و خانه ی خود هم آسیب نمی رسانید .

بهترین روغن ها برای مو

روغن اسطوخودوس

تحقیقات نشان می دهند اسطوخودوس رشد موها را افزایش می دهد . این روغن خاصیت ضد عفونی کننده دارد و در مبارزه با اختلالت قارچی و باکتریایی بسیار خوب عمل می کند . اگر دچار خشکی پوست سر هستید هم می توانید از روغن اسطوخودوس استفاده کنید . علاوه بر این ، استرس یکی از مهمترین عوامل ریزش مو محسوب می شود و اسطوخودوس آرامش را به ذهن شما باز می گرداند و به همین منظور هم در آروماتراپی از آن استفاده می کنند .

رزماری

رزماری در صدر لیست روغن های مفید برای افزایش حجم و رشد مو می باشد . این روغن متابولیسم سلولی را افزایش می دهد و همین کار هم رشد دوباره ی مو را تحریک می نماید . تحقیقات همچنین نشان می دهند رزماری به اندازه ی مینوکسیدیل، یکی از مشهورترنی داروهای موضعی برای درمان ریزش مو ، قدرتمند است . به طور کلی رزماری از طاسی جلوگیری می کند ، پروسه ی سفید شدن مو را به تعویق می اندازد و شوره ی سر را برطرف می نماید . 3 تا 5 قطره روغن رزماری را با میزان برابری از روغن زیتون ترکیب کنید و کف سر حدود دو دقیقه ماساژ دهید . اجازه دهید روغن سه تا چهار ساعت روی سر بماند و مثل همیشه موها را بشویید .

بابونه

بابونه یکی از بهترین روغن ها برای مو محسوب می شود . زیرا علاوه بر بهبود سلامت پوست سر ، به درخشندگی و لطافت موها کمک می کند . آیا می دانستید روغن بابونه قادر به روشن تر کردن رنگ موها به طور طبیعی است ؟ پنج قطره روغن بابونه را با یک قاشق غذاخوری نمک دریا و یک سوم فنجان جوش شیرین ترکیب کنید . برای درست کردن ترکیبی خمیری شکل ، به آن ها آب گرم اضافه نمایید . این ترکیب را به موها بزنید و روی کف سر و ریشه ی مو ماساژ دهید . بعد از نیم ساعت موها را بشویید .

سدر

سدر برای تحریک فولیکول های مو ، از طریق گردش خون در سر مورد استفاده قرار می گیرد . سدر در واقع موجب رشد بیشتر مو و کاهش ریزش آن می گردد و کم پشتی موها به هر دلیلی را درمان می کند . روغن سدر همچنین حساسیت های پوستی را کاهش می دهد و برای جای نیش حشرات نیز بسیار مناسب است . از این روغن می توانید به صورت موضعی روی پوست سر و موها استفاده کنید . سدر همچنین ترکیبی مناسب با روغن های اسطوخودوس و یا نارگیل تشکیل خواهد داد . روش دیگر اینکه دو یا سه قطره از روغن سدر را در کاندیشنر خانگی خود بریزید و از آن استفاده نمایید .

مریم گلی

ترکیبات موجود در مریم گلی التهابات پوستی را کاهش می دهد و ترشح چربی را تنظیم می نماید . به همین دلیل برای خارش و قرمزی پوست مثل یک آنتی باکتریال قوی عمل می کند . اما از همه مهمتر ، مریم گلی به خوبی به تنظیم هورمون های بدن و کاهش استرس می پردازد . این روغن با کنترل هورمون کورتیزول و استرس ریزش مو را تا حد زیادی کاهش می دهد .

روغن علف لیمو

روغن علف لیم التیام بخش است و مثل یک پاک کننده ی بی نقص عمل می کند . این روغن ریشه های مو را مستحکم می سازد و خارش و التهاب سر را ازبین می برد . استفاده از این روغن شوره ی سر را تنها بعد هفت روز به طرز چشمگیری کاهش می دهد . روغن علف لیمو نیز به شما در حفظ آرامش و کنترل استرس کمک می کند و یکی از درمان های طبیعی سردرد بشمار می رود .

ده قطره از این روغن را در شامپو یا کاندیشنر خود بریزید و یا دو سه قطره از آن را روی سر همراه با کاندیشنر ماساژ دهید . اگر از این روغن در دستگاه بخور خانگی خود استفاده کنید ، محیط خانه را سم زدایی و پر از آرامش خواهید کرد .

روغن نعناع تند

نعناع به تحریک پوست سر کمک می کند و شوره و حتی شپش را از بین می برد . اما مهمتر آنکه روغن نعناع به رشد مو کمک می کند . در تحقیقات ثابت شده بعد از چهار هفته استفاده ی مداوم از روغن نعناع تند ، آثار رویش مجدد مو مشاهد می گردد و به تعداد فولیکول ها افزوده می شود .

نعناع تند احساس خنکی خوشایندی را هنگام استفاده ی موضعی در پوست ایجاد می نماید و التهاب را از بین میبرد . علاوه بر این ، برای آنکه ذهنی خلاق و به دور از تنش داشته باشید ، از رایحه ی نعناع تند کمک بگیرید . تنها کافی است چند قطره از آن را به شامپو و یا کاندیشنر خود اضافه نمایید .