آپاندیسیت یا التهاب آپاندیس رایج ترین بیماری شکم است که نیاز به عمل جراحی دارد. آپاندیس نقش عمده ای در هضم ایفا نمی کند بنابراین شما ممکن است نیاز به ایجاد تغییرات بزرگ در رژیم غذایی خود نداشته باشید. با این حال بلافاصله پس از عمل جراحی شما باید از مصرف برخی غذاها اجتناب نمایید و جهت کاهش درد شکم و سهولت هضم غذا مصرف برخی غذاهای خاص را محدود کنید.

عدم مصرف مواد غذایی جامد

پس از عمل جراحی شما ممکن است به دشواری غذای خود را بطور منظم هضم کنید و در نتیجه پزشک معالج شما ممکن است رژیم غذایی مایع را پس از عمل جراحی برای شما تجویز کند. در رژیم غذایی مایع شما باید از مصرف جامدات که شامل میوه ، سبزیجات ، گوشت ، غلات سرد ، برنج ، ماکارونی و آجیل و یا هر ماده غذایی که نیاز به جویدن دارد، اجتناب نمایید. زمان مناسب و بی خطر بودن مصرف مواد غذایی جامد را پس از عمل جراحی دکتر معالج شما تعیین خواهد کرد.

پرهیز از مصرف غذاهای چرب

حتی اگر دکتر اجازه مصرف مواد غذایی همیشگی را به شما داد باید از مصرف غذاهای چرب خودداری کنید. هضم غذاهای سرشار از چربی دشوار است. اگر بعد از عمل جراحی از این نوع غذاها مصرف کنید امکان دارد به اسهال مبتلا شوید. به منظور محدود کردن چربی در رژیم غذایی خود از مصرف غذاهای سرخ شده ، خامه پنیر پرچرب ، شیر کامل ، شکلات ، کیک و شیرینی خودداری کنید. همچنین از اضافه نمودن کره و روغن به غذاهای خود بپرهیزید.

بیش از حد قند نخورید

بعد از عمل جراحی دستگاه گوارش باید از مصرف غذاهای سرشار از قند خودداری نمایید. نوشابه ، آب نبات ، ژله ، کیک ، بستنی و شیرین کننده هایی نظیر شکر و عسل حاوی بیشترین میزان قند هستند. مصرف بیش از حد قند در این دوران سبب می شود که مدفوع سریعا از روده بزرگ خارج شود که این امر باعث اسهال خواهد شد.

رژیم غذایی سالم داشته باشید

هنگامی که در مسیر بهبودی هستید بهتر است یک رژیم غذایی سالم را دنبال کنید که حاوی مواد مغذی باشد که مانع از عفونت شود همانند تخم مرغ که حاوی پروتئین و روی است و فلفل که حاوی ویتامین C است و بعلاوه مواد غذایی سرشار از فیبر مانع یبوست می شوند. مصرف میوه و سبزیجات ، حبوبات و آجیل و دانه ها می تواند به افزایش دریافت فیبر در بدن شما کمک کند در نتیجه حدود 20 تا 35 گرم از فیبر روزانه مورد نیاز شما تامین می شود.