تنها یک رادیکال آزاد میتواند میلیونها تخریب در بدن به وجود آورد. حال چندین رادیکال آزاد به همراه هم در بدن صدمات بیشماری را به وجود می آورند. با صدماتی که رادیکال های آزاد به وجود میآورند. سلول ها نیز صدمه می بینند و این صدمات در نهایت خود را به شکل خطوط زیر پوست، چین و چروک و افتادگی پوست نشان می دهند.

وقتی رادیکال های آزاد پوست را نشانه می گیرند، پوست شما تبدیل به صحنه جنگ می شود. وقتی رادیکال های آزاد به الاستین حمله می کنند، الاستین خاصیت کشسانی خود را از دست میدهد و در نتیجه پوست شل می شود. وقتی به کلاژن حمله می کنند، پروتئین های پوست از بین رفته و در نتیجه پوست پیر می شود به علاوه رادیکال های آزاد به آنزیمهای فعال به نام «متالو پروتیناسی» صدمه زده و منجر به از بین رفتن کلاژن و در نتیجه ایجاد چروک و افتادگی پوست می شوند.

به نظر میرسد رادیکال های آزاد همچون لشگر دشمن عمل میکنند، اما خبر خوب این است که شما میتوانید با افزایش مصرف آنتی اکسیدان ها از پوست خود در برابر صدمان آن ها محافظت کنید. بدن خود، به تنهایی قادر به ساخت آنتی اکسیدان است اما در زندگی امروز که ما دائماً تحت تأثیر عوامل محیطی مثل آلودگی، سموم، اشعه ی X و دیگر جنبه های زندگی مدرن هستیم بسیاری از آن را از دست می دهد. همچنین میزان آنتی اکسیدانهای طبیعی بدن با افزایش سن کاهش پیدا می کند پس افزودن آنتی اکسیدان به رژیم غذایی تان بسیار اهمیت دارد.

بتا کاروتن: بتاکاروتن به عنوان یک آنتی اکسیدان از لیپیدها در برابر صدمات رادیکال های آزاد حفاظت میکند. این ماده مغذی زیبایی، ویتامین A را که به نرمی پوست کمک میکند در بدن به جریان میاندازد. در حالیکه می توان بتاکاروتن را از منابع طبیعی و سالم مصرف کرد. من مکمل های آن را توصیه نمی کنم چرا که ممکن است عوارض جانبی داشته باشد. در میان لیست نه مورد غذای زیبایی من، میتوانید بتاکاروتن را در سیب زمینی، اسفناج، کیوی و گوجهفرنگی بیابید. همچنین میتوانید با مصرف غذاهایی چون کدو، هویج، فلفل، انبه، طالبی و زردآلو آن را به رژیم غذایی تان اضافه کنید.

ویتامین C: ویتامین C آنتی اکسیدانی مؤثر است که از ارزش غذایی بالایی برخوردار است که در آینده در مورد آن و داشته های باارزشی که دارد بیشتر می خوانیم. به دلیل اینکه شما قادر نیستید ویتامین C بسازید و به دلیل اینکه ویتامین C محلول در آب است و در بدن جریان پیدا نمیکند لازم است که در برنامه غذایی روزانه تان ویتامین C تازه را مصرف کنید. طبق تحقیقاتی که در مجله تغذیه امریکا منتشر شد دانشمندان بر این عقیده اند که ویتامین C در سلامت پوست به ویژه پوست بانوان نقش مؤثری بر عهده دارد. آنها طبق مطالعاتی که انجام داده اند به این نتیجه رسیده اند رژیم غذایی که سرشار از ویتامین C باشد خشکی پوست و چین و چروک آن را از بین میبرد. به علاوه به دلیل داشتن آنتی اکسیدان، ویتامین C در درمان و ترمیم سلولها نقش عمده ای ایفا می کند و به دلیل داشتن کلاژن در سلامت پوست مؤثر است. در میان لیست نه مورد غذای زیبایی من میتوانید ویتامین C را در کیوی، آلبالو، سیب زمینی، اسفناج و گوجهفرنگی بیابید. همچنین می توانید ویتامین C روزانه مورد نیاز بدنتان را در غذاهایی مثل فلفل، پرتقال، توت رنگی، لیمو و کلم بروکلی پیدا کنید.